Centralisatie versus decentralisatie: welke vorm van het regelen van zakelijk reizen past bij jou?

November 09, 2021

Heb jij het liefst alles geregeld door één (centraal) persoon of maak je liever aanspraak op de zelfredzaamheid van de werknemers? Wij merken een shift van centralisatie naar decentralisatie. Maar wat bedoelen wij daar precies mee? Wat houdt de shift in en welke opties zijn er voor beide keuzes?

Wat wordt er bedoeld met centralisatie en decentralisatie?

Met centralisatie bedoelen we dat een toegewijde travel manager alles voor de reiziger regelt. De zakelijke reiziger heeft niks om zich druk om te maken. Alles wordt geregeld door één persoon. Vandaar ook de term ‘centralisatie’: alles omtrent zakelijk reizen ligt in handen van één (centraal) persoon.

Met decentralisatie daarentegen doelen we op de zelfredzaamheid van de reiziger. De reiziger boekt zelf reizen in het online boekingsplatform. Hierbij wordt het dus niet geregeld op één centrale plek, maar ligt het juist verspreid.

Wat houdt de shift van centralisatie naar decentralisatie in?

We zien steeds vaker dat bedrijven kiezen voor een gedecentraliseerde aanpak. Er wordt steeds meer aanspraak gemaakt op de zelfredzaamheid, kennis, skills en verantwoordelijkheid van de individuele reiziger. Waar voorheen de reizen werden geregeld door één travel manager, vinden reizigers het steeds vaker fijner om alles zelf te boeken. Niks mis mee natuurlijk! In elk geval bieden wij mogelijkheden voor beide opties:

Liever centralisatie: ervaren en professionele business travel experts

Als zakelijk reisbureau doen wij meer dan het boeken van een vlucht. Wij streven naar een comfortabele reis van A tot Z voor de beste prijs en het hele pakket moet aansluiten op je reisbeleid en bij je bedrijf passen. We reageren snel en denken graag mee. We willen er voor iedereen het beste uit halen. Onze professionele, vriendelijke, deskundige en betrokken business travel experts zorgen hiervoor. 

Meer weten over wat wij doen? Lees hier de blog over wat een zakelijk reisbureau eigenlijk doet. Liever ervaringen lezen? Check dan hier de case van Cape Holland over de samenwerking met UNIGLOBE Two Travel. Iets persoonlijker is deze blog over wat een business travel consultant zo leuk vindt aan haar vak.

Liever decentralisatie: een klantgericht boekingsplatform voor bedrijven

Ook hebben we een superhandig online boekingsplatform voor de zakelijke reizigers, genaamd UBI. Met UBI kunnen reizigers gemakkelijk vluchten, accommodatie en vervoersopties vinden, vergelijken en boeken.

Meer weten over UBI? Check de volgende info:

  • Bekijk de webpagina over UBI met de belangrijkste info over de functionaliteiten en voordelen

  • Boek een live demo in voor UBI om te kijken hoe het voor jou kan werken

  • Lees hoe UBI is ontstaan en wat de benefits zijn

  • Lees de blog over de eerste reacties op UBI een aantal maanden na lancering

Wat past bij jouw bedrijf?

Wat werkt en wat prettig wordt ervaren, dat verschilt per bedrijf. Sommige bedrijven willen graag een beroep doen op de zelfstandigheid en zelfredzaamheid van de medewerkers, terwijl andere bedrijven graag alles centraal geregeld willen hebben. Wij denken graag met jou mee over wat de beste keuze voor jou en jouw bedrijf is!

Categories:blogs two travel