Waarom reisstatistieken essentieel zijn voor je HR-afdeling

September 23, 2019

Test, analyseer en leer, dat is de kern van zo ongeveer elk project waarbij verbetering en ontwikkeling centraal staan. Dat is de reden dat data en statistieken steeds belangrijker zijn gaan worden. De zakelijke reiswereld blijft hierin niet achter. Hoe kun je statistieken gebruiken om er beter van te worden?

 

Welke statistieken bedoelen we precies?

‘Statistieken’ is nogal een breed begrip. In dit geval hebben we het over de reisrapportage achteraf. Denk aan vluchttijden, luchtvaartmaatschappijen, routes, overstaptijd en kosten per project, afdeling of reiziger. Die rapportage is een terugblik van het afgelopen jaar, half jaar, kwartaal of andere gewenste periode. Tussendoor kun je zelf alle statistieken inzien via onze customer portal, waar we eerder een blog over schreven (laatste puntje).

 

Wat je aan statistieken hebt

Het doel van de statistieken: inzicht geven in wat het bedrijf doet op financieel gebied en reizigersniveau. Wat heb je gedaan en wat had er beter gekund? Je krijgt precies te zien wat je voor welke service en producten hebt betaald en nog belangrijker, hoe je dan precies kunt besparen. Als wij een voorstel doen voor de vluchten, is er altijd een reden dat er voor een bepaalde vlucht wordt gekozen. Dit is ook belangrijke data die we meenemen.

Aan het einde van een periode kunnen we kijken of er zo efficiënt mogelijk is gevlogen. Wat efficiënt is hangt weer af van het reisbeleid. Misschien wordt binnen jouw bedrijf de voorkeur gegeven aan zo prijsbewust mogelijk vliegen. Als iemand daar dan van heeft afgeweken, noteren we waarom dat is gebeurd. Zo blijft het inzichtelijk en ben je beter voorbereid op de zakelijke reizen voor het volgende jaar. Oftewel: test, analyseer en leer.

 

Laten we het overzichtelijk houden!

Millennials en alle generaties die daarop volgen zijn zó gewend aan technologie dat een vlucht boeken voor hen appeltje eitje is. Wat ze hierbij echter over het hoofd zien is de inzichtelijkheid die statistieken bieden. Iemand boekt een vlucht via Kilroy, zijn of haar collega een andere vlucht rechtstreeks bij de airline en nog een ander gebruikt een bemiddelingsbureau om een vlucht te boeken.

Vluchten worden dus overal en nergens geboekt zonder het reisbeleid of de wens voor inzichtelijkheid in het achterhoofd. Het gevolg: een onoverzichtelijk verhaal waar analyseren heel moeilijk wordt. De hele afdeling vliegt regelmatig naar Engeland, dus wellicht kunnen kosten bespaard worden door afspraken met British Airways of een andere luchtvaartmaatschappij te maken. Maar dat gaat lastig als het overzicht zoek is. Daarom raden wij je aan om je te focussen op waar jij goed in bent en het boeken van zakelijke reizen te centraliseren bij een zakelijk reisbureau. In deze blog lees je wat een zakelijk reisbureau nog meer voor je kan betekenen. (en welke problemen wij dus voor jou op kunnen lossen).

 

Het nut van statistieken voor je reisbeleid

Efficiënter vliegen en kosten besparen, dat zijn dus twee functies van statistieken. Maar er is meer. Stel dat er in het reisbeleid staat dat er altijd gekeken moet worden naar de voordeligste optie. Nu is er een reiziger die vaak voor een rechtstreekse vlucht kiest, wat niet de voordeligste optie is. Dan is het van belang om na te gaan waarom dit zo is. Wellicht blijkt dat de reiziger die keuze heeft gemaakt op basis van het spaarprogramma. Door elke keer voor de rechtstreekse vlucht van KLM te kiezen in plaats van een goedkopere vlucht van Iberia met meerdere overstappen, worden er punten gespaard in het spaarprogramma van de KLM. Dit levert uiteindelijk korting voor vluchten op. Op basis van deze statistieken kun je kiezen om het reisbeleid aan te passen. Zo kun je ervaringen uit een bepaalde periode dus analyseren en meenemen in het reisbeleid voor de volgende periode.
 

Had jij al eens zo uitgebreid stilgestaan bij de functie van statistieken?
En ken je jouw transparante kostenplaatje?