Van telex naar GDP's naar het internet: Zakelijk reizen door de jaren heen
March 01, 2022
Je kunt het je bijna niet voorstellen, maar vroeger werden de prijzen van vluchten handmatig berekend via tabellen en moest hier een opleiding voor gevolgd worden. Dat waren nog eens tijden! Hoe is de zakelijke reiswereld uitgeroeid tot hoe we die nu kennen? We doken de geschiedenisboeken in en halen herinneringen op.
In onze vorige blog blikten we al terug op het ontstaan van Uniglobe Two Travel zoals wij deze nu kennen, mocht je wat meer willen weten over onze eigen geschiedenis. Handige achtergrondinformatie voor deze blog!
De jaren ‘70 en ‘80: zakenreizen maken een opmars
Het werkte goed en zakelijk reizen ging als een speer. In de jaren na de tweede wereldoorlog maakten zakenreizen een substantieel deel uit van de omzetten in de reisbranche. In 1970 nam KLM het eerste elektronische reserveringssysteem voor de zakenreisagent in gebruik.
33% van alle geboekte reizen in Nederland werd in 1980 geclassificeerd als zakenreis (waar dit in 2021 12% was). Zoals we al in de blog over het ontstaan van Uniglobe vertelden: een zakenreiziger heeft een andere behoefte en een ander verwachtingspatroon. Het beroep ‘zakenreisagent’ ontstaat dan ook vanuit een nichemarkt. De zakelijke reiziger wil efficiënt en comfortabel reizen en hecht veel waarde aan flexibiliteit en snel schakelen. Geen wonder dat Uniglobe na 40+ jaar dan ook synoniem staat voor persoonlijke service; dit is de behoefte van de zakelijke reiziger.
De opkomst van computerreserveringssystemen
In de historie van zakelijk reizen mag Amadeus niet ongenoemd blijven. Dit is een computerreserveringssysteem dat in 1987 werd opgezet door 4 Europese luchtvaartmaatschappijen. Het doel was simpel: vluchtreserveringen makkelijker maken. Naast het Amadeus CRS/GDS distributiesysteem zijn er nog twee relatief grote spelers op wereldwijde schaal actief: Sabre en Travelport.
Want voordat er internet was, werd er gewerkt met Global Distribution Platforms. Dit zijn platformen waar alle tarieven en voorwaarden in staan en waarin een ticket kon worden gereserveerd. Dit ging lang niet zo gemakkelijk als hoe dat nu gaat. Er was echt scholing voor nodig om deze reserveringssystemen onder de knie te krijgen. Er moesten dikke boeken aan te pas komen om de verschillende codes en systemen te begrijpen. De zakenreisspecialisten moesten al deze codes, routes en plannen begrijpen en leren. Niet zomaar iedereen kon dus een ticket boeken.
Hoe werkte het boeken van een ticket dan? Wanneer er een route werd aangevraagd, gingen de specialisten aan de slag. Alle segmenten hadden vooraf bepaalde prijzen. Volgens codes voor bijvoorbeeld de airlines en routes, werden dan prijzen berekend. En ja, deze moesten dus handmatig worden uitgeschreven! Dan is het boeken van een ticket via UBI vandaag de dag toch een stuk simpeler!
In 1995 was het dan zover: het 1e ticket werd via het wereldwijde web verkocht. De dominante rol van de GDS verandert. De luchtvaartmaatschappijen vinden dat de distributie van hun content via het GDS kanaal te veel gaat kosten. In hun ogen is het niet efficiënt genoeg en hebben ze zelf niet genoeg controle.
Boekingssystemen anno 2022
Gelukkig gaat het tegenwoordig een stuk eenvoudiger. Met één klik op de knop weet jij precies welke reis er het meest geschikt is en kun je deze meteen boeken. We nemen onze eigen UBI graag als voorbeeld. In dit systeem hebben wij het aanbod van alle luchtvaartmaatschappijen gebundeld. Het resultaat: een gebruiksvriendelijk boekingsplatform wat altijd up-to-date is en waarbij er gemakkelijk geboekt kan worden.
Meer weten over UBI? Lees hier alles over UBI of vraag meteen een demo aan, waarin wij precies uitleggen hoe jij dit boekingsplatform kunt gebruiken. Kom je er niet uit of wil je persoonlijk iemand spreken? Neem dan contact met ons op!