Sinds een paar maanden is het mogelijk om een treinreis via UBI te boeken. Bij het opvragen van een vlucht kan ook het treinaanbod worden getoond dat op de route beschikbaar is. Zo kun je de vervoersvormen gemakkelijk vergelijken. Maar is treinverkeer eigenlijk wel geschikt voor zakelijke reizen? Welke voordelen heeft het ten opzichte van een vlucht? We zetten 7 voordelen op een rijtje.
Natuurlijk staat het welzijn van de reiziger op 1, maar dat hoeft niet te betekenen dat de reis niet prijstechnisch voordelig kan zijn. Soms is een treinreis goedkoper. Er bestaan airlines die puur op prijs concurreren, maar de kwaliteit en het comfort hiervoor zijn een heel stuk lager in vergelijking met de trein. In UBI kun je de prijzen gemakkelijk inzien en vergelijken.
2e klas reizen in een Thalys of Eurostar is vergelijkbaar met de economy class op een vlucht. Nu is het bij vluchten zo dat de business class veel duurder is dan de economy class. Vaak is het driedubbel zo veel of nog meer. Een retourtje wordt dan al gauw €800,- in plaats van €200,-. In de trein is dit prijsverschil een stuk minder, vaak niet eens het dubbele. Boek daarom eersteklas, dat is het waard - tried and tested!
In het luchtruim gelden strenge eisen voor de bagage. Zo zijn er limieten aan het gewicht, de grootte en de inhoud (zoals vlambare voorwerpen of vloeibare stoffen). In de trein is dit een stuk soepeler, omdat er veel meer ruimte is. De reiziger mag meer bagage meenemen. Ook is afwijkende bagage een stuk minder gedoe. Denk hierbij aan fietsen van sporters of bepaalde gereedschappen van marine en offshore werkers.
Sinds een paar jaar kun je overal in Europa gebruik maken van je Nederlandse bundel, zoals je dat ook in Nederland zou doen. Daardoor kunnen reizigers gewoon internetten en bellen op een business trip in Spanje of een MICE-reis in Duitsland. Dit geldt ook voor de trein. Waar de telefoon op ‘vliegtuigstand’ moet tijdens de vlucht (it’s in the name!), hoeft dit niet in de trein. Zakelijke reizigers kunnen gewoon rustig werken op hun 4G-hotspot vanuit de trein.
De indeling van een trein is anders. In vliegtuigen verschilt de indeling nog wel eens (mede afhankelijk van de luchtvaartmaatschappij), maar zitten reizigers vaak op een rijtje van 3 of 4. Een gebruikelijke indeling in de economy class is bijvoorbeeld 3-4-3, waarbij dus bijna elke passagier langs een andere passagier moet om bij het gangpad te komen. Bij de trein is dit niet het geval. Doordat de coupés smaller zijn, is een 2-2 indeling gebruikelijk.
Over het algemeen is de reis met een trein een stuk comfortabeler. Er is veel meer beenruimte en er mag ook gewoon bewogen worden. Voor reizigers met ‘ploppende oren’ is het goede nieuws dat er geen luchtdrukverschil is (op enkele tunnels en bergritten na), waardoor het veel minder belastend is voor de oren. Ook is de controle een stuk sneller en hoeven reizigers niet in een lange rij te staan voor de check-in balie, paspoortcontrole, security check, gate boarding, etc.
De luchtvaartindustrie is druk bezig om vliegen en vliegverkeer duurzamer te maken. We schreven twee jaar terug al een blog over de manieren om duurzamer te reizen en een paar maanden geleden eentje over het groeiende bewustzijn van duurzaamheid en duurzaam reizen. Duurzaam reizen krijgt steeds meer aandacht en ook prioriteit. Volgens de National Geographic Green Guide stoot je met een treinreis 2x zo weinig CO2 uit in vergelijking met een vlucht (bron).
Het moge duidelijk zijn dat wij fan zijn van de trein en heel blij zijn dat dit nu in UBI kan worden geboekt. Toch is dit artikel niet compleet zonder een kanttekening te maken en realistisch te blijven over de trein. Want reizen met de trein heeft ook nadelen.
Het grootste nadeel blijft toch wel de reistijd. Zo is een enkeltje naar Londen (de Eurostar Rotterdam-Londen) 8 uur en naar Berlijn 11 uur. Voor de gemiddelde zakelijke reiziger is dat te veel kostbare tijd. Gelukkig gaat het bij de Thalys naar Parijs wél goed. Die reis duurt 2,5 uur en daarmee verliest het vliegtuig het van de trein, wanneer we ook de inchecktijd en tijd na de landing meerekenen.
Het boeken van een zakelijke treinreis kan heel makkelijk in UBI zelf. De informatie wordt geladen met data van de NS - alleen dan in de vertrouwde en gebruiksvriendelijke omgeving van ons boekingsplatform. Klik de treinreis aan, net zoals je dat bij een vliegreis zou doen. Het proces is eigenlijk hetzelfde als bij het boeken van een vlucht.
Ben je nog niet helemaal thuis in UBI of ben je er nog niet bekend mee? Lees hier dan meer over UBI en/of vraag een demo aan en dan leggen wij uit hoe dit boekingsplatform werkt.