Groeiend bewustzijn duurzaam (zakelijk) reizen: hoe ga je hiermee om?
December 07, 2021
De toenemende vraag naar duurzaamheid is een trend die in elke branche terug te vinden is. Zo ook in de (zakelijke) reisbranche. Het groeiende bewustzijn omtrent duurzaam reizen vraagt om inzicht in de wensen van de (zakelijke) reizigers. Gelukkig helpen wij je een eindje op weg door uit te lichten wat er veranderd is en hoe jij ermee om kunt gaan.
Wat is er precies veranderd in het bewustzijn?
Duurzaamheid is complex en trends in duurzaamheid zijn dynamisch en van grote omvang. We kunnen daarom niet alle trends op een rijtje zetten, maar lichten drie belangrijke uit:
Toenemende vraag naar gevlogen kilometers/CO2 rapportage: waar reizigers voorheen alleen geïnteresseerd waren in de vluchtduur, het aantal gevlogen kilometers en misschien de snelheid van het vliegtuig als leuk weetje, merken we dat er steeds meer vraag is naar het duurzame aspect hiervan. Steeds vaker zijn reizigers benieuwd naar de ecologische voetafdruk van hun reis in de vorm van de CO2 uitstoot van hun reis. Daarom bieden steeds meer luchtvaartmaatschappijen hier inzicht in.
Meer behoefte aan CO2 compensatie: in onze eerdere blog over duurzaamheid en duurzaam reizen hadden we het al over CO2 compensatie. De vraag hiernaar is alleen maar toegenomen, vooral onder jongere reizigers. Zo bleek uit een enquête van McKinsey in 2019 al dat bijna de helft van de reizigers meer dan $20 als CO2 compensatie wil betalen voor een vlucht van $1.000. Ongeveer 26% is bereid om een bedrag tussen de $20 en $50 neer te leggen.
Duurzame keuzes in het reisbeleid: bedrijven kiezen er steeds vaker voor om hun werknemers efficiënter te laten reizen en voor de reizen duurzamere keuzes te maken, bijvoorbeeld in de vorm van CO2 compensatie of het kiezen voor directe vluchten in plaats van vluchten met een overstap. Hoewel zakelijk reizen nog steeds noodzakelijk is, zien wij dat steeds meer bedrijven ervoor kiezen om ‘reis efficiënt’ op te nemen in het reisbeleid.
Hoe ziet een duurzaam reisbeleid er in 2022 uit?
Steeds meer reizigers willen bewuster vliegen, bijvoorbeeld door voor lange afstanden directe vluchten te kiezen in plaats van een overstap, minder te vliegen (trein voor korte afstanden) of de CO2 te compenseren (McKinsey, 2019).
Als bedrijf is het ook belangrijk om aandacht te schenken aan deze trend, bijvoorbeeld door je reisbeleid en beleidsplannen aan te passen. Neem erin op dat er bewust gevlogen moet worden, bijvoorbeeld door voor groenere luchtvaartmaatschappijen te kiezen of inzicht te geven in de CO2 uitstoot van de vluchten. Ga vooral in gesprek met de werknemers om te kijken wat zij willen en belangrijk vinden. Wist je bijvoorbeeld dat 53% van de respondenten van de McKinsey survey in 2019 vond dat de luchtvaartindustrie klimaatneutraal moet zijn? Wat vinden jouw werknemers? Luister goed naar hen en pas je beleidsplannen zo nodig aan.
Wat betekent dit voor de reismarkt?
Zoals we al zeiden heeft iedereen te maken met de duurzaamheidstrend, van reizigers tot bedrijven en zo ook zakelijke reisbureaus zoals UNIGLOBE Two Travel. Een van de dingen die wij doen is inzicht geven in de CO2-uitstoot van vluchten, zodat de data kan helpen bij het maken van keuzes op het gebied van zakelijk reizen.
UNIGLOBE Two Travel als milieubewuste partner
Verder zijn wij partner van Climate Neutral Group. Dit bedrijf richt zich volledig op het toekomstbestendig maken van een organisatie door middel van CO2 reductie, compensatie, certificering en consultancy. De missie van Climate Neutral Group is om ervoor te zorgen dat er in 2050 ‘absolute zero CO2’ is. Door jouw zakelijke reizen door ons te laten regelen, krijg je meer inzicht en kun je beter sturen op duurzaam reizen.
Blijf onze blogs lezen als jij op de hoogte gehouden wilt worden van trends in zakelijk reizen - van duurzaam reizen tot het reisbeleid. Een makkelijke manier hiervoor is om je in te schrijven voor onze blogs. Dan ontvang je alle nieuwe artikelen direct in je mailbox!