Reis je vaak met dezelfde luchtvaartmaatschappij? Boek jij altijd een hotel van dezelfde keten? Denk dan eens aan een spaarprogramma - persoonlijk of voor het bedrijf. Maar wat zijn spaarprogramma’s nu eigenlijk en wat levert het op voor welke partij (maatschappij, bedrijf en reiziger)?
Wat zijn spaarprogramma’s precies?
De punten die je spaart bij het tankstation waarmee je een speakertje of een lunchtrommel koopt; de (Voordeel)punten van de drogisterij waarmee je korting krijgt op je favoriete shampoo; de UNIGLOBE credits waarbij je spaart voor korting op mooie producten… het zijn allemaal voorbeelden van spaarprogramma’s. Zo’n programma is opgezet door een bedrijf of organisatie om klantloyaliteit op te bouwen. Het bedrijf hoopt dan dat de klanten eerder en ook op (meer) frequente basis terugkomen. Neem een hotelketen als voorbeeld. Ze willen graag dat je zo vaak mogelijk bij hen boekt. Daarom geven ze extra spaarpunten wanneer je veel boekingen in een bepaalde periode hebt. Uiteindelijk boek je dan met korting, krijg je een presentje, een upgrade of krijg je voorrang in drukke perioden.
Een zakelijk en privé spaarprogramma
Spaarprogramma’s (of: loyaliteitsprogramma’s) van luchtvaartmaatschappijen zijn gratis aan te vragen. Je kunt er dus eigenlijk alleen maar mee winnen, want die reis wordt toch al gemaakt. Soms zijn de spaarprogramma’s opgedeeld in een persoonlijk en een zakelijk programma voor dezelfde vlucht. Neem bijvoorbeeld KLM. Als je er boekt, spaart het bedrijf ‘Bluebizz’-punten, waarmee een x bedrag per mijl wordt verdiend. Uiteindelijk kun je dan tickets bestellen met korting, waardoor de gemiddelde ticketprijs omlaag gaat.
Voor diezelfde vlucht ontvangt de reiziger - in dit geval de werknemer - persoonlijke spaarpunten. Bij KLM heet dit ‘Flying Blue’. Deze punten staan echt op de naam van de werknemer en kunnen ingezet worden om cadeautjes te kopen of om korting te krijgen op een vlucht. Als bedrijf heb je twee opties voor die persoonlijke spaarpunten: je vraagt de werknemer om deze te gebruiken voor het boeken van zakelijke vluchten (de punten worden immers gespaard met zakelijke vluchten) of je geeft de werknemer toestemming om de punten vrij te gebruiken. Dat laatste zorgt voor een betere relatie tussen de werknemer en het bedrijf, aangezien de werknemer het zal waarderen wanneer hij of zij punten mag gebruiken voor het boeken van (privé)vakanties of het kopen van bijvoorbeeld lekkere parfum of een mooie koffer.
De waarde van spaarprogramma’s
Loyaliteitsprogramma’s bieden dus voordelen voor de relatie tussen de werknemer en het bedrijf, maar wat kun je er nog meer mee? Zoals eerder genoemd is korting een veelvoorkomend voordeel. Bij een bepaald aantal punten krijg je korting op een vlucht. Soms mag je dit vrij kiezen en soms geldt er korting op bepaalde vluchten met een x aantal punten.
Maar er is meer. Zo kunnen de punten ook gebruikt worden om een upgrade te kopen, bijvoorbeeld van de economy class naar business class. Wat ook kan is een upgrade naar de lounge. Dit is meer een toegangspas tot exclusieve ruimtes op het vliegveld. In deze lounges zijn bijvoorbeeld een buffet, douches en razendsnel internet. Als de werknemer een lange vlucht voor de boeg heeft, is zo’n luxe ruimte ideaal om de reis relaxed te kunnen beginnen, wat de productiviteit weer ten goede komt.
Tot slot hebben sommige luchtvaartmaatschappijen een (web)winkel waar de punten ingewisseld kunnen worden voor producten. De Flying Blue Store van KLM is bijvoorbeeld gevuld met flessen champagne, een camera, oorbellen, rugtassen en vele andere producten. Een fijne optie voor als de punten gaan verlopen of als er niet genoeg punten zijn om een vlucht te betalen.
Zo maak je optimaal gebruik van spaarprogramma’s
Onze top tip: vul altijd het nummer van een loyaliteitsprogramma in als daar om wordt gevraagd of laat het in je profiel meelopen. Heb je er nog geen account? Maak er dan eentje aan of vraag je reisbureau.. De programma’s zijn gratis, dus je kunt alleen maar winnen.
Nog andere belangrijke tips: denk eraan dat de gespaarde punten kunnen verlopen. Hoe lang ze geldig zijn, hangt van het bedrijf af waar je spaart. Hou dit goed in de gaten, want het is zonde als de punten verlopen. Overweeg bovendien om iets over de spaarprogramma’s in het reisbeleid op te nemen. Het is waardevoller om veel punten bij één bedrijf te hebben in plaats van bij elk bedrijf een beetje punten.
We zijn benieuwd, maak jij gebruik van deze spaarprogramma’s?
Welk voordeel zie jij voor jou/ je bedrijf bij deze loyaliteitsprogramma’s?