De toekomst van reisplanning: mens of machine?

April 22, 2024

Kunstmatige intelligentie neemt steeds meer van onze dagelijkse bezigheden over. Van het bedenken van de perfecte Oranje-cocktail voor Koningsdag tot het creëren van gepersonaliseerde leer- en ontwikkelpaden voor je medewerkers, AI helpt je. Rijst de vraag: gaat AI de reisagent vervangen? In deze blog verkent Katja, marketing- en salessupport bij Uniglobe Two Travel, de voors en tegens.
 

Ooh la la Paris

Stel je voor: je organiseert een onvergetelijke groepsreis voor belangrijke klanten naar Parijs.  Ooh la la Paris, de stad van geschiedenis, cultuur en struinen langs de Champs Elysees; daar ga je zeker weten hoge ogen mee scoren. Door een misverstand met het supermoderne, AI-gebaseerde boekingssysteem, belanden je klanten echter in Paris, Texas. De Moulin Rouge wordt ingeruild voor het Lamar County Historical Museum en de Eiffeltoren draagt ineens een afschuwelijke Stetson-cowboyhoed. Uiteraard ontdek jij de fout lang voor de reis begint en voorkom je een ramp, maar het laat wel zien dat vertrouwen op AI-systemen lang niet altijd slim is.


De toegevoegde waarde van AI in de reiswereld

Begrijp me niet verkeerd. AI brengt zeker voordelen met zich mee in de planning en uitvoering van zakelijke reizen. Door het gebruik van slimme algoritmen kan AI helpen bij het vinden van optimale vliegroutes, het vergelijken van hotelopties en zelfs het voorspellen van potentiële verstoringen in reisplannen. Het kan je helpen om tijd en geld te besparen door efficiëntere beslissingen te nemen. AI kan zelfs bijdragen aan je duurzaamheidsdoelstellingen door de meest milieuvriendelijke reisopties voor te stellen. Maar hoe slim AI ook is in het optimaliseren van logistiek, het mist nog steeds de empathie en het inzicht om werkelijk te begrijpen wat een individuele reiziger nodig heeft.


De onvervangbare menselijke touch

Collega Korina weet bijvoorbeeld als geen ander hoe je met een persoonlijke aanpak het verschil maakt. Neem die keer toen op de luchthaven van Berlijn het brandalarm afging. Alleen door te praten als Brugman kon ze de piloot overtuigen te wachten tot haar groep weer compleet was en ze samen terug konden reizen naar Nederland. Dat gaat de knapste robot van z’n levensdagen niet voor elkaar krijgen. Dat vermogen om empathie te tonen, te anticiperen op de behoeften van reizigers en mogelijke oplossingen in te schatten, dat is alleen weggelegd voor de Korina’s van deze wereld: mensen van vlees en bloed. Wanneer dit soort onverwachte dingen gebeuren, specifieke aanvragen buiten de norm vallen of reisplannen onverwachts veranderen, kan niets op tegen de flexibiliteit en creativiteit van een mens.


De juiste balans tussen mens en machine

Angst dat AI de rol van de reisagent gaat overnemen? Daar hebben we bij Uniglobe Two Travel niet zo’n last van. Maar we onderschatten de rol van AI zeker niet! We onderzoeken voortdurend hoe we de juiste balans kunnen vinden tussen technologie en menselijke expertise. Zo zorgen we voor meer efficiëntie zonder die broodnodige persoonlijke touch te verliezen.


Meer weten?

Ontdek de perfecte balans tussen mens en machine met Uniglobe Two Travel: dé reispartner in zakelijk reizen voor het mkb, waar persoonlijke aandacht altijd voorop staat en we online techniek inzetten waar het kan. Meer weten? Neem contact op.

 

Nog geen concreet vraagstuk, maar wel zin in een snufje inspiratie in je mailbox?

Categories:blogs two travel