Hoe kijken travel managers en leidinggevenden vooruit?

March 29, 2022

We hoeven jou niet te vertellen dat COVID-19 impact heeft gehad op de zakelijke reiswereld en alle stakeholders hierbinnen - en daar vallen HR-managers en beslissingsmakers binnen bedrijven ook onder. We hebben al eerder gefocust op hoe wij COVID-19 hebben ervaren als zakelijk reisbureau. Lees die blog hier. Nu is het tijd om dat eens om te draaien. 

We kijken vooruit in plaats van achterom en kijken vanuit de travel managers en executives (we noemen ze voor het gemak ‘leidinggevenden’ in de rest van het artikel) in plaats van onszelf. Hoe schatten zij het allemaal in en welke factoren spelen mee? Om een goed beeld te krijgen, namen we dit keer niet zelf een interview af maar pakten we er een kwantitatieve survey + in-depth interviews van Deloitte bij.

De factoren van de terugkeer van zakelijk reizen

De leidinggevenden denken vooral dat de infectiecijfers invloed hebben op de plannen voor zakelijk reizen en toenemend reisvolume. Vervolgens werd er veel waarde gehecht aan het vaccinatiepercentage. Op de 3e plek kwam het heropenen van de kantoren van de klanten en vervolgens het versoepelen van de quarantaine regels. Op de laatste plek kwam het heropenen van de eigen kantoren. 

Het verbeteren van de COVID-19 situatie en het heropenen van kantoren zal dus vermoedelijk het meeste effect hebben op de terugkeer van zakelijk reizen, maar de zakelijke leiders hebben geen specifieke doelen gesteld.

Voor welke activiteiten is zakelijk reisverkeer essentieel?

Bedenk je dat technologie essentieel is, maar niet alles kan vervangen.  Bedrijven hebben ingezien dat technologie voor bepaald zakelijk reisverkeer een alternatief kan bieden, maar hebben ook de nadelen hiervan ondervonden. 

In het onderzoek van Deloitte werd aan de leidinggevenden gevraagd om activiteiten te ranken op basis van 2 schalen: 

  • ‘vervangbaar door technologie vs afhankelijk van in-person interactie

  • ‘niet essentieel voor bedrijfsvoering vs essentieel voor bedrijfsvoering’

Vier activiteiten die zijn gericht op het bouwen van externe relaties zullen naar verwachting als eerste terugkomen, namelijk: 
1. sales/acquisitie
2. projectwerk voor klanten
3. het opbouwen en onderhouden van klantrelaties
4. het bijwonen van conferenties om te netwerken

Deze ‘cases’ zijn op de langere termijn het meest afhankelijk van reizen. Hiervoor is technologie als alternatief niet voldoende en zijn face to face interacties nodig. Ook zijn deze activiteiten het meeste essentieel voor een bedrijf, in tegenstelling tot bijvoorbeeld interne trainingen.

Aan de slag!

We hopen dat dit artikel je wat handvatten heeft gegeven en voor herkenbaarheid heeft gezorgd. De reiswereld is in beweging, zoals heel veel industrieën in deze gekke tijden, maar we zijn optimistisch. Heb je behoefte aan ondersteuning en uitleg? Lees dan deze blog over duurzame inzetbaarheid. En als je nog vragen hebt of even wilt sparren over de rol van zakelijk reizen binnen jouw bedrijf, neem dan vooral contact met ons op!

 

Dit onderzoek is uitgevoerd door Deloitte onder 150 travel managers en leidinggevenden met invloed op het reisbudget en reisbeleid. Lees hier meer over het onderzoek.

Categories:blogs two travel