Een kijkje in de keuken: hoe waren de afgelopen 2 jaar voor ons?

January 31, 2022

Het gaat de goede kant op met COVID-19 en zakelijk reizen. Het zakelijke vliegverkeer komt weer op gang en het schiet op met de boosterprikken waardoor meer mensen meer landen in mogen. Steeds meer landen kleuren weer wat meer richting geel en groen in plaats van oranje en (donker)rood. 

Een mooi moment om terug te blikken op de afgelopen 2 jaar. Hoe hebben wij dit ervaren als zakelijk reisbureau? We geven je een exclusief kijkje in de keuken van UNIGLOBE Two Travel in  dit interview met Business Travel Expert Esther.

Een tijdlijn van de afgelopen 2 jaar: downs, ups, downs, ups

“Ik werk al 20 jaar in de reiswereld, heb ook de opschudding in de reiswereld na de Twin Towers meegemaakt, maar zoiets had ik nog nooit gezien,” vertelt Esther over de afgelopen 2 jaar. Ze neemt je even mee in de tijdlijn. 

“In februari 2020 hadden we het nog ontzettend druk. We groeiden keihard en gingen als een speer. 

Een maand later, in maart 2020, werd aangekondigd dat iedereen thuis moest werken vanwege ‘een nieuw virus’. We dachten toen nog dat het onschuldig was en dat we binnen een mum van tijd weer op kantoor zouden zitten. Niemand had dit verwacht, achteraf gezien. Aan het begin hadden we nog veel te doen met tickets die gewijzigd moesten worden, maar dat was na 2 maanden ook wel weer voorbij.

Het viel in mei dus helemaal stil. Maandenlang hadden we niks te doen. We pakten andere projecten op om aan het werk te blijven. Dat heeft 8 maanden geduurd.

Tijdens de 2e lockdown in januari 2021 gingen dingen weer langzaam open. Het trok langzaam bij met een stijgende lijn. In het voorjaar en de zomer van 2021 was het weer een gekkenhuis. Die lijn trok door tot september en oktober vorig jaar. Omdat we behoorlijk waren gekrompen als team, konden we het werk nauwelijks aan. Een goed teken natuurlijk.

We sloten 2021 heel goed af. In december hadden we de grootste achterstanden weer weggewerkt. Amerika ging weer open, dus dat zorgde voor veel reuring. We zitten eigenlijk bijna weer op het oude level en hebben het hartstikke druk.”

Tegen alle verwachtingen in

“Het waren echt bizarre tijden en ik had niet voorspeld dat het zo uit zou pakken,” vertelt Esther. “Zoals het van 100 naar 0 ging in februari 2020, zo ging het ook weer van 0 naar 100 iets meer dan een jaar later. Het is snel weer opgepakt. We waren bang dat mensen nu veel minder zouden gaan reizen vanwege de video meetings, toenemend bewustzijn over duurzaamheid en natuurlijk de financiën. Maar het blijkt dat mensen gewoon heel graag weer willen reizen en de behoefte en noodzaak voelen om elkaar weer te zien.”

Wat haar ook opvalt is de gewijzigde mindset van mensen. “Mensen zijn veel minder angstig nu dan toen COVID-19 net begon. Er moet veel papierwerk worden ingevuld en het is gecompliceerder om te reizen dan voorheen, maar mensen vinden dat niet zo erg. Mensen laten zien niet tegenhouden door alle vereisten. Dat verbaasde ons ook, maar daar zijn we natuurlijk ook heel blij om.”

De positieve punten tijdens deze periode

De zakelijke reiswereld is natuurlijk hard getroffen door COVID-19 en wij als zakelijk reisbureau dus ook. Toch kijkt Esther niet alleen maar negatief naar deze periode. Er waren ook positieve puntjes.

“Mensen waarderen je veel meer. Ze zien veel meer de toegevoegde waarde. De reisbeperkingen zijn lastig en complex en mensen waarderen ons als experts daarom veel meer.

Al die extra tijd hebben we gelukkig ook goed kunnen besteden. We hebben projecten die zijn blijven liggen weer op kunnen pakken. Zo hebben we de puntjes op de i gezet in het bedrijf. We hebben de reizigersprofielen weer helemaal up-to-date gemaakt en alle bronnen waar informatie uit wordt gehaald weer bijgewerkt. In alle dynamiek van de voorgaande jaren zijn er wat variaties in werkwijzen in geslopen. Hierdoor hadden we de kans om alle neuzen dezelfde kant op te krijgen en weer allemaal op dezelfde manier te kunnen werken. Dat was vooral fijn voor de nieuwe mensen, maar ook voor de rest van het team.”

Het was echt een wake-up call voor ons en we werden gedwongen om het bedrijf onder de loep te nemen. Daarom hebben we ook de structuur veranderd en de rolverdeling herzien. De functies zijn wat uitgebreider geworden, wat het ook leuker heeft gemaakt, vind ik.”

Wat heeft ons er doorheen gesleept?

“We hebben elkaar er echt doorheen gesleept, de collega’s onderling,” vertelt Esther met een glimlach. “Ik vond het teamgevoel heel sterk. We hebben een jasje uitgedaan als bedrijf en daardoor bleven we met een kleiner groepje over. We gingen met z’n allen keihard aan de bak. Je voelde echt die spirit en saamhorigheid, we gingen er met z’n allen elke dag weer helemaal voor. We hebben allemaal in hetzelfde schuitje gezeten en daardoor is het teamgevoel veel sterker.

Uiteindelijk doe je het toch met elkaar en heb je collega’s niet alleen om samen werk te verrichten. We hebben het op kantoor ook over privézaken en zijn geïnteresseerd in elkaar en elkaars leven. We zaten allemaal thuis te werken en hadden elkaar al 1,5 jaar niet gezien. Mensen die alleen wonen, werden een beetje gek thuis. We vonden steun in elkaar door elkaar te bellen en lekker met elkaar te kletsen. Zo hebben we ons er doorheen getrokken.”

Wij zijn klaar voor de dynamiek in de reiswereld die 2022 ons gaat brengen! Met frisse moed en veel enthousiasme gaan we ook dit jaar weer voor jou aan de slag. 

En net zoals Esther haar collega’s had, zaten mensen zoals jij in hetzelfde schuitje. Ben je benieuwd hoe HR-managers (het gebrek aan) zakelijk reizen de afgelopen 2 jaar hebben ervaren? Hou dan onze blog in de gaten, want binnenkort  gaan we in gesprek met een HR-manager!

 

Categories:blogs two travel