Veilig en gezond op reis: tips voor zakenreizigers

August 21, 2024

Bij het plannen van een zakenreis zijn er talloze factoren om rekening mee te houden. Veiligheid en gezondheid zijn er twee van. In deze blog deelt Sigrid Lapré, Sales & Accountmanager bij Uniglobe Two Travel, praktische inzichten over hoe je veilig en gezond kunt blijven tijdens je reis en waar je op kunt letten.


Afscheid van testbewijzen en mondkapjes

De afgelopen jaren stond gezond reizen vooral in het teken van de coronapandemie. Gelukkig is dat nu grotendeels voorbij. Toevallig hoorde ik laatst van een collega dat er in Kameroen weer coronacontroles waren bij de luchthaven. Maar het gedoe met test- en vaccinatiebewijzen, verplichte mondkapjes en social-distancing behoren tot het verleden. Er zijn echter nog wel andere aspecten om rekening mee te houden gedurende je (zaken-)reis.


Let ook op de waterkwaliteit

Voor je op reis gaat, is het verstandig om het reisadvies te checken. Deze site van de Rijksoverheid geeft je actuele informatie over veiligheidsrisico's. De ANWB geeft ook waardevolle praktische informatie over aandachtspunten per land, waaronder de waterkwaliteit. Check dat altijd even, want het kraanwater in bepaalde landen kan gezondheidsrisico's met zich meebrengen. Dat is niet alleen het geval in landen als India, Thailand en Mexico, maar zelfs in sommige delen van Griekenland kan het drinken van kraanwater leiden tot vervelende klachten. Bij twijfel, is het beter om gebotteld water te drinken en voorzichtig te zijn met ijsblokjes en gewassen fruit.


Wees alert op cyberveiligheid

Veiligheid heeft ook een digitale kant. Zeker op reis zitten de cyberongelukken in een klein hoekje. Gebruik nooit publieke wifi-netwerken op luchthavens en in hotels. Soms lijkt ook een verbinding van het hotel, maar is dit niet zo. Cybercriminelen maken slim gebruik van deze verbindingen om het bedrijfsnetwerk binnen te dringen en gegevens te stelen. Zorg ervoor dat je sterke, unieke wachtwoorden gebruikt, multifactorauthenticatie aanzet en bij voorkeur via de vpn-verbinding van de zaak het internet opgaat. Eenvoudige maatregelen waarmee je veel ellende kunt voorkomen.


Bij twijfel, neem actie

Ook niet digitale ongelukken zitten in een klein hoekje. Jaren geleden hoorden we een verhaal dat diepe indruk heeft achtergelaten. Een zakenreiziger werd tijdens een reis gebeten door een kat. Aanvankelijk leek het niet zo ernstig, maar toen hij eenmaal thuis was, begon de wond te ontsteken. Een bezoek aan het ziekenhuis wees uit dat het hier om rabiës ging, met uiteindelijk een fataal verloop. De moraal van dit verhaal? Als je iets overkomt, onderneem direct actie en bezoek een lokaal ziekenhuis of een arts ter plaatse. Zeker in exotische landen kunnen ogenschijnlijk kleine verwondingen risicovol zijn. Better safe than sorry. En vergeet niet, dit soort zaken vallen ook onder de zorgplicht van een bedrijf.


Omgaan met natuurrampen en andere onvoorziene gebeurtenissen

Natuurlijk kun je ook thuis of op kantoor door een stoel zakken of van een trappetje rollen. Maar op reis gaan, brengt toch wel wat extra risico's met zich mee. Dat kunnen allerlei dingen zijn buiten je eigen schuld om. We herinneren ons allemaal nog wel de aswolken in IJsland van 2010. De vulkaanuitbarstingen onder de gletsjer Eyjafjallajökull legde al het luchtverkeer plat. Dat maakte dat reizigers met onmogelijke omwegen naar huis moesten zien te komen. Als je zoiets zelf ter plaatse moet regelen, is dat bijna niet te doen. Fijn als je dan een gespecialiseerd reisbureau in de arm hebt genomen.


Duty of Care: de zorgplicht voor je werknemer

Als werkgever heb je de plicht om voor je medewerkers te zorgen, óók voor, tijdens en na zakenreizen. Dit staat ook wel bekend als 'Duty of Care'. Deze zorgplicht gaat verder dan het regelen van hotels en de juiste inentingen. Het gaat om het waarborgen van de veiligheid van je mensen bij politieke onrust en natuurrampen, maar ook bij ziekte en andere incidenten. Wanneer een situatie daarom vraagt, moet je direct actie ondernemen om het welzijn van je medewerkers te garanderen. Als zakelijk reisbureau nemen we je met liefde het praktische deel van de zorgplicht uit handen. Door passende maatregelen te treffen wanneer dat nodig is, zorgen dat er overzicht is waar iedereen zich bevindt en een veilige terugreis of alternatief verblijf te regelen, besparen we je tijd, kosten én zorgen.



Meer weten?

Nieuwsgierig wat wij voor jou en je medewerkers kunnen betekenen? Neem contact op met Uniglobe Two Travel: dé reispartner in zakelijk reizen voor het mkb, waar persoonlijke aandacht altijd voorop staat en we online techniek inzetten waar het kan. 

Categories:blogs two travel