Duty of Care: de zorgplicht voor je werknemer

August 22, 2022

Duty of Care: de zorgplicht voor je werknemer

Was jij ooit op een bestemming

  • die risicovol was en/of werd
  • waar dreigingen waren, bijvoorbeeld op politiek vlak zoals onrusten, conflicten of zelfs oorlog
  • waar het weer extreme vormen aannam
  • een natuurramp voltrok
  • je onverhoopt flink ziek werd
  • de situatie onveilig was

Hopelijk heb je dit nooit tijdens een reis hoeven meemaken, maar als je dit meemaakt, wil je dat er goede hulp is. Een aantal situaties kun je voorkomen dankzij goede informatie of oplettendheid, maar helaas is niet alles te voorzien. Als werkgever heb je de plicht om voor je werknemers te zorgen als zij op zakenreis gaan. Deze plicht heet ‘Duty of Care’ en gaat verder dan alleen het regelen van een hotel of eventuele inentingen. Jouw werknemers vertegenwoordigen jouw bedrijf tijdens de zakenreis. Dus het moet niet alleen als je plicht zien om alles goed te regelen, maar ook je wens.
 

Wanneer is actie nodig?

Als de situatie op het moment van vertrek veilig genoeg is om af te reizen dan gaat de reis door en volgen wij de ontwikkelingen op de voet. Zodra een situatie verandert en het nodig is om wel actie te ondernemen, zetten we het actieplan direct in werking. Een zakelijk reisbureau heeft de expertise die nodig is om in geval van ziekte, natuurrampen, politieke onrust of geweld de juiste stappen te zetten die nodig zijn om het welzijn van je werknemers zoveel mogelijk te garanderen. Dat betekent dat wij alles in het werk stellen om ervoor te zorgen dat jouw medewerker of veilig op de locatie zelf, in bijvoorbeeld het hotel kan verblijven. Of dat een veilige terugreis geregeld kan worden indien dit praktisch haalbaar is op dat moment. We kunnen via organisaties waar we vooraf afspraken met je voor maken, ter plaatse bemiddelen in geval van calamiteiten en kiezen voor de beste oplossing van dat moment.

De zakenreiziger is onze eerste prioriteit en krijgt alle aandacht die nodig is. Loopt een reisschema anders? We passen het zo goed mogelijk aan door bijvoorbeeld een vlucht voor je om te boeken of een verlenging van je verblijf te regelen.

Wij nemen het praktische deel van jouw Duty of Care graag uit handen. Dat scheelt jou tijd, kosten en een hoop zorgen.

Categories:blogs two travel