Dat de (zakelijke) reiswereld is veranderd door het coronavirus, daar is geen twijfel aan. Maar hoe precies? In onze vorige blog over de visie bespraken we de toekomst van zakenreizen al. In juni voerde Uniglobe Travel International een enquête uit bij zakelijke klanten wereldwijd.
Wij vroegen travel managers en beslissingsmakers om 14 vragen te beantwoorden over het effect van het coronavirus op hun reizen en reisbeleid. Dit zijn de meest opvallende resultaten.
Aanpassing reisbeleid
De wereldwijde schaal maakt het mogelijk om de resultaten per continent te vergelijken.
Opvallend was was dat 56% van de Europese bedrijven in het onderzoek aangaf het reisbeleid al aangepast te hebben tegenover slechts 41% van de Amerikaanse bedrijven.
Het wereldwijde gemiddelde hiervoor lag op 47,5% en 16% gaf aan überhaupt geen reisbeleid te hebben
De COO van Uniglobe Travel International, Martin Charlwood, merkt op dat er een focus op reizigers wordt gehanteerd. “De aanpassingen die impact hebben op de rechten en privacy van de reizigers zijn het minst populair,” vertelt hij. “Denk hierbij aan gebruiken van een tracking app of beperking in persoonlijke activiteiten zoals een bezoek aan vrienden of familie tijdens een zakenreis.”
Aanpassing aantal reizen
Internationaal wordt er minder gereisd; de meest voorkomende wijzigingen bleken het beperken of uitsluiten van reizen voor interne meetings (64,1%) te betreffen. Maar ook of een grens wel/niet geheel open is voor alle reizen speelt natuurlijk een rol.
In Europa lag dit cijfer een stuk hoger dan in Amerika, namelijk op 68% (Europa) versus 53% (Amerika).
Dit cijfer werd gevolgd door het beperken van deelname aan conferenties, afhankelijk van het aantal deelnemers of de locatie (54,1%).
De verwachting is dat de helft van de zakenreizen in het MKB weer wordt hervat binnen 3 maanden. Dit cijfer lag wereldwijd op 48,7%.
Slechts 32% van de Amerikaanse respondenten geeft aan dat er momenteel werknemers aan het reizen zijn of dit binnen 1 tot 3 maanden gaat doen. In Europa ligt dit getal op het dubbele (61%).
Het onderzoek toont aan dat Amerikanen minder vertrouwen hebben in de toekomst; 51% geeft aan niet te weten wanneer hun werknemers weer gaan reizen, of vinden het nog te vroeg om daar iets over te zeggen.
In Europa was dit bijna op de helft daarvan met 27%.
Duurzaamheid
Men verwacht in de toekomst weer meer naar de duurzaamheid en het milieu te kijken bij reizen, blijkt op dit onderzoek.
Andrew Henry is de vice president van Uniglobe Travel International. "Aangezien bedrijven steeds meer prioriteit geven aan duurzaamheid binnen reisprogramma's, weten we dat de balans tussen duurzaamheid en fysieke afstand problematisch kan zijn,” zegt hij. “Veel vormen van milieuvriendelijk reizen, zoals gedeeld vervoer, zijn op dit moment minder populair of haalbaar. Het was echter bemoedigend om te zien dat van de bedrijven die duurzaamheidselementen in hun reisbeleid vóór coronavirus hadden, ruim de helft van hen verwacht dat het duurzaamheidsbeleid de komende 18 maanden zal worden hervat of versterkt.”
Accommodatie
De vorige keer analyseerden we een toenemende trend in de populariteit van serviced appartementen. Dit blijkt echter niet zo te zijn; het merendeel verkiest toch hotels of privé bij mensen zoals familie of vrienden. Meer dan de helft van de bedrijven is van plan om ‘homeshare’ zoals Airbnb te verbieden en heeft dit al veranderd in het reisbeleid. 43,1% gaf aan serviced appartementen niet toe te staan.
Opvallend is dat 42,5% van de respondenten juist aangaf dat hotel de voorkeur kreeg voor accommodatie. Er werd niet altijd iets gewijzigd over accommodatie in het reisbeleid; in 43% van de gevallen werd er niks gewijzigd over het beleid omtrent hotelverblijven.
Rol van zakenreizen
Tot slot vroegen we hoe belangrijk zakenreizen was voor het succes van een bedrijf. Bijna 80% van de respondenten gaf aan dat zakelijk reizen een essentieel onderdeel was van het succes van hun bedrijf, kijkend naar 2019.
Met dat in gedachten hopen we op positieve vooruitzichten voor de zakelijke reiswereld en willen we al onze klanten een hart onder de riem steken in deze vreemde tijden.
Meer blogs lezen >> klik hier >>