De toekomst van zakenreizen: shift van comfort naar welzijn

June 11, 2020

Er is de afgelopen tijd een hoop veranderd in de (reis)wereld. Reisveiligheid en bedrijfsrisico staan nu voorop in de nieuwe reiswereld. Comfort heeft plaatsgemaakt voor welzijn als prioriteit.

Welke impact heeft dit allemaal op de toekomst van zakelijk reizen?

Is de reis noodzakelijk?

Nu welzijn van de reiziger belangrijker is dan of de reiziger comfortabel reist, komen er andere vragen en afwegingen. Want wat nou als de reiziger ziek wordt tijdens de reis? Wat als een reis onverwachts verlengd moet worden? Of juist ingekort? Mag een reiziger weigeren om te reizen in verband met persoonlijke omstandigheden? Heeft het bedrijf een goede verzekering? Wat dekt zo’n verzekering? Dit zijn allemaal vragen die afgewogen zullen moeten worden om te bekijken of een reis noodzakelijk is.

Laten we nu eens kijken naar de impact hiervan op
het boekingsproces, de offerte, de reis zelf en de accommodatie.


De stappen van het boekingsproces

De routing voor elke reis zal anders zijn. Hoe dit er precies uitziet, is nog lastig te zeggen.
Wij verwachten dat het boekingsproces voortaan uit de volgende 4 stappen zal bestaan:

  1. Wordt de reis door overheid toegestaan, kijkende naar de herkomst en bestemming?
  2. Wat is het reisdoel? Is virtueel vergaderen eventueel ook mogelijk?
  3. Heeft het bedrijf/de reiziger er vertrouwen in om de reis te maken?
  4. Heeft de reiziger geen gezondheidsklachten op het moment?

En indien bovenstaande positief is doorlopen, wordt pas gekeken naar de offerte.

Prioriteiten in de offerte

Heel kort door de bocht genomen, was voorheen het tarief een leidende factor in de doorslaggevendheid van een offerte. Straks zal ook op andere details meer nadruk worden gelegd. Hierdoor wordt budget meer naar achter worden geschoven. Reisbudgetten van bedrijven zouden zomaar eens kunnen stijgen om de veiligheid van de werknemers te kunnen waarborgen. Eventuele beperkte capaciteit van vliegtuigen en hogere hygiëne eisen kunnen er eenmaal voor zorgen dat leveranciers hun tarieven moeten verhogen. Aan de andere kant zullen we ook dalende reisbudgetten zien door de coronacrisis die haar sporen heeft achtergelaten op de economie.

Waar zullen de prioriteiten dan naartoe verlegd worden? Wij verwachten dat goede routing de voorkeur krijgt, bijvoorbeeld meer door middel van non-stop reizen en het vermijden van bepaalde luchthavens en steden. Ook zal worden gekozen voor minder drukke routes en verwachten we dat mensen meer eigen vervoer gaan gebruiken in plaats van gedeeld vervoer. In verband met de reinigingsnormen voorspellen we dat er meer waarde zal worden gehecht aan de betrouwbaarheid van reispartners. Dit kan tevens er toe leiden dat er in een reisbeleid het meer hogere klasses toe worden gestaan. Genoeg wijzigingen, dus!

De reis zelf

In de toekomst zullen het boekingsproces en de prioriteiten in de offerte dus op de schop gaan, maar de reis zelf zal ook veranderen. Dit is een lijstje met onze verwachtingen die eraan zitten te komen of al toegepast worden:

  • Meer controle middels gezondheidspaspoort, vaccinatie-/immuniteitsverklaringen, apps.
  • Reizigers moeten zelf maskers, desinfectievloeistof en desinfectiedoekjes (evt. handschoenen) meenemen.
  • Lichaamstemperatuur zal automatisch gemeten worden.
  • Langere wachtrijen door de opstellingen en aanpassing van de infrastructuur.
  • Deze infrastructuur zal overigens ook voor vliegtuigen zelf aangepast worden. Bijvoorbeeld, vliegtuigen van dezelfde bubbel (=bestemmingen die eenzelfde maatregelingen hebben en waar onderling tussen gereisd mag worden) aan gelijke pier plaatsen.
  • Voornamelijk zal gereisd worden binnen het land of in reis bubbels.
  • Er zullen minder routes beschikbaar zijn.
  • Milieu en duurzaamheid was belangrijk, maar verschuift nu meer naar gezondheid en veiligheid.

Accommodatie

Reizen is 1, maar ook aan het verblijf zullen andere eisen gesteld gaan worden ten gevolge van COVID-19. In de zakelijke reiswereld wordt er gespeculeerd over een verschuiving van hotels en Airbnb naar appartementen met extra service. Op deze manier kunnen reizigers namelijk de drukte van het hotel vermijden, waar doorgaans veel gezamenlijke vertrekken zijn. Zo worden restaurants en lopende (ontbijt)buffetjes ingeruild voor roomservice of verpakte ontbijtpakketten. Een bijkomend voordeel van appartementen is dat de reizigers het hygiënische aspect beter onder controle hebben. Ook hier speelt vertrouwen weer een grote rol, want er wordt steeds meer gewerkt met vertrouwde leveranciers waarvan bekend is dat die hoge service leveren als het neerkomt op zakelijke afspraken en hygiëne.

Maar er is meer. De faciliteiten worden gedetailleerd bekeken. Hoe is de housekeeping geregeld? Hoe veilig zijn de sportfaciliteiten? En op zakelijk gebied moeten we natuurlijk ook kijken naar hoe meetings geregeld worden. Hier spelen meerdere facetten een rol die afgewogen of meegenomen moeten worden bij het bijwonen of organiseren van een meeting. Bijvoorbeeld: wat is de maximale grootte van de groep? Welke vereisten zijn nodig? Uit welke landen komen de aanwezigen?
 

Kortom: er zijn veel veranderingen gaande op reisgebied. Ontwikkelingen gaan ook heel snel. UNIGLOBE Two Travel houdt zich op de hoogte en speelt hier waar nodig ook op in. Dus heb je een vraag over het 'nieuwe reizen', neem dan gerust contact met ons op. Wij vinden het alleen maar fijn om met je mee te denken in oplossingen.

 

_______________________________________________________

>> Klik hier om nog meer interessante blogs te lezen >>

Categories:blogs two travel