NDC: hoe staat het ermee?

May 31, 2023

NDC is niet meer weg te denken uit de reiswereld. Tegelijkertijd staat het data-uitwisselingsformaat nog in de kinderschoenen. Tijd om te kijken waar we nu staan met NDC en wat de toekomst is.

NDC staat voor New Distribution Capability en is ontwikkeld door luchtvaartmaatschappijen om de manier waarop hun reisproducten worden gedistribueerd te moderniseren. Kort gezegd komt het erop neer dat je als zakelijke reisagent/-bureau met NDC meer mogelijk-heden hebt bij het boeken van tickets. Je kunt direct boeken wat de luchtvaartmaatschappijen aanbieden, zonder tussenkomst van andere boekingssystemen. Bij Uniglobe Two Travel volgen wij de ontwikkelingen dan ook op de voet.


Ontwikkelingen
NDC is inmiddels alweer 11 jaar geleden aangekondigd en steeds meer luchtvaartmaatschappijen bieden ook NDC-tarieven aan. Helaas ontbreekt het echter nog altijd aan standaardisatie en bepaalt iedere maatschappij zelf wat hij wel of niet via NDC aanbiedt. En dat zorgt natuurlijk voor een erg inconsistent kwaliteitsniveau en weinig transparantie, waardoor boeken via NDC nog altijd niet de heilige graal is die iedereen hoopte dat het zou worden. We zetten de laatste ontwikkelingen voor je op een rij en zien dat NDC ook steeds meer voordelen oplevert.
 

 1. Continuous Pricing
Meer dan ooit kent NDC een grotere variatie aan tarieven die zich continue aanpassen aan vraag en aanbod. Dit heet continuous pricing. Voorheen werd de voorraad vliegtuigstoelen en tarieven wereldwijd exclusief gedistribueerd door 3 grote distributiesystemen. Tussen deze systemen gold wettelijk een gelijkspeelveld van tarieven en stoelbeschikbaarheid. Overzichtelijk, maar ook relatief duur en niet flexibel. Met continuous pricing binnen NDC is er veel meer flexibiliteit.
 

 2. Bundels
Vrijwel iedere luchtvaartmaatschappij biedt binnen NDC extra opties aan en je kunt je ticketprijs dus uitbreiden met bundels waarin bijvoorbeeld extra bagage, een voorkeursstoel, lounge toegang of gratis wifi aan board worden aangeboden. Bij gebruik van een Frequent Flyer Card kan de luchtvaartmaatschappij ook gerichter aanbiedingen doen naar de reiziger op basis van zijn of haar reisverleden.

3. Interline afspraken
Voor een optimaal werkend systeem zou het eigenlijk ideaal zijn als NDC-tickets combineerbaar of uitwisselbaar zijn met andere airlines. Zodat je bijvoorbeeld KLM/Air France kunt combineren met hun Skyteam partner Delta Airlines. Zogenaamde interline afspraken zouden hierbij helpen, maar die zijn er helaas nog niet. En dus leidt een NDC-ticket nu vaak nog tot extra reiskosten of levert problemen op bij het wijzigen van de terugreis naar een andere maatschappij in het buitenland.

4. Contentdifferentiatie
Waar voorheen dus de ticketprijzen in alle distributiesystemen gelijk waren, is dat met de komst van NDC nagenoeg verdwenen. NDC-ticketprijzen kunnen per distributiekanaal (dus bijvoorbeeld de website van de airline of reisagent) verschillen, dit heet contentdifferentiatie. Helaas neemt de transparantie hierdoor af en is het lastiger voor reizigers om te zoeken en te vergelijken. Uniglobe Two Travel heeft dit overzicht wel en neemt dit werk natuurlijk graag voor je uit handen.
 

5. Beperkte offerteduur
Het vasthouden van tarieven/offertes voor meerdere dagen is binnen NDC nog maar beperkt mogelijk. Niet handig als je bijvoorbeeld een optie wil nemen op een vliegticket, maar er binnen het bedrijf nog toestemming gevraagd moet worden. De flexibiliteit neem hierdoor af. Uniglobe Two Travel houdt daarom scherp alle opties voor je in de gaten.
 

Conclusie
Er is tussen luchtvaartmaatschappijen nog geen overeenstemming over een gelijkwaardig ontwikkeltempo voor NDC. Dat betekent dat er nog altijd grote onderlinge verschillen zijn tussen luchtvaartmaatschappijen. Reis je zowel heen als terug met dezelfde maatschappij én hoef je je vluchten niet te wijzigen, dan biedt NDC zeker (prijs-)voordelen. Wil je als reiziger echter meer flexibiliteit en de mogelijkheid om bijvoorbeeld je ticket nog te kunnen omboeken of je terugreis te wijzigen, dan is NDC nog lang niet ideaal. Op de hoogte blijven van alle ontwikkelingen binnen NDC is tijdrovend en uitdagend, maar Uniglobe Two Travel blijft dit voor haar klanten doen zodat we optimaal kunnen ontzorgen en met onze expertise voorop kunnen blijven lopen.

 


Tip: Lees ook de vorige blog over NDC

Categories:blogs two travel