De voor- en nadelen van NDC-vliegtickets

November 09, 2022

Steeds meer luchtvaartmaatschappijen bieden NDC-tarieven aan. Maar wat houdt NDC precies in? En wat zijn de voor- en nadelen van deze manier van tickets boeken? Collega Marieke, Online & ICT specialist van Uniglobe Two Travel, zet het voor je op een rijtje.

 

Wat is NDC?
NDC staat voor New Distribution Capability. Kort gezegd komt het erop neer dat je als zakelijke reisagent/-bureau met NDC meer mogelijkheden hebt bij het boeken van tickets. Je kunt direct boeken wat de luchtvaartmaatschappijen aanbieden, zonder tussenkomst van GDS (=Global Distribution System; boekingssysteem).

Voorheen werden tarieven vooraf vastgesteld a.d.h.v. klassen en werd naarmate het vliegtuig voller zat de ticketprijs hoger. Met NDC is er een constante stroom van vraag- en aanbod. Prijzen fluctueren de hele dag door. De traditionele GDS is in vergelijking met NDC veel meer een intermediair tussen de reisagent en de luchtvaartmaatschappij en dus een extra tussenpersoon in het boekingsproces. Met NDC omzeil je deze tussenstap.

 

De voordelen
Behalve dat je veel directer kunt boeken, heeft NDC nog meer voordelen. Luchtvaartmaatschappijen kunnen meer functionaliteiten aanbieden. Zo is het bijvoorbeeld eenvoudiger om extra opties bij te boeken of kun je via NDC een mooi tarief boeken dat in GDS niet wordt aangeboden.

Bovendien kun je ook heel gemakkelijk alle opties van de luchtvaartmaatschappij vergelijken, dus niet alleen de prijs. Denk bijvoorbeeld aan extra services zoals het boeken van een comfort class seat of voordelen die horen bij een frequent flyer programma.

 

De nadelen
Dat klinkt allemaal goed, maar zijn er ook nadelen aan het boeken via NDC? Jazeker, al hebben deze vooral te maken met technologieën gewoontes.

NDC is nog volop in ontwikkeling en werkt daarom nog lang niet altijd even perfect. Daarnaast is de reiswereld zo vertrouwd met GDS, dat veel bedrijven en reisbureaus nog niet staan te springen om de overstap te maken. Hoe meer bedrijven er dus mee gaan werken, hoe beter NDC zal functioneren. Wij zien vooral de voordelen voor de klant en maken daarom maar al te graag gebruik van deze mooie techniek. Tevens lopen wij graag voorop met innovaties.

Een ander mogelijk nadeel is dat NDC in XML (Extended Mark-up Language) werkt, wat betekent dat het systeem gecodeerd is in XML-programmeertaal. Helaas gebruikt iedere luchtvaartmaatschappij hiervoor op dit moment zijn eigen codering. Om NDC gestroomlijnder te laten verlopen, zou er eigenlijk één universele XML moeten komen, maar dáár zijn luchtvaartmaatschappijen dan weer niet happig op. Zij willen NDC juist gebruiken om zichzelf te onderscheiden.

 

Conclusie
Voor de zakelijke reiziger die veelal met één of twee dezelfde airlines vliegt, heeft NDC eigenlijk alleen maar voordelen. Reizen sluiten steeds beter op jouw wensen aan.

Categories:blogs two travel