Wat doen wij in het geval van een crisissituatie?
April 09, 2020
De reiswereld staat op zijn kop in het geval van crisissituatie, bijvoorbeeld een natuurramp of een pandemie. In zo’n situatie is snel schakelen en proactief handelen het allerbelangrijkst. In dit artikel nemen we je mee door het proces van het anticiperen op een crisissituatie. Hoe komen zulke berichten bij ons binnen en hoe pakken we dit op?
Wat zijn noodsituaties?
Allereerst: wat valt er precies onder nood- en/of crisissituaties? We schreven al eerder een blog over noodsituaties, die blog kun je hier lezen. Echter waren dit persoonlijke situaties die jezelf nog op kon lossen. Deze blog gaat over crisissituaties op grote schaal. Situaties waarin je er zelf niet uit komt en hulp nodig hebt. Denk bijvoorbeeld aan een oorlog die uitbreekt of een natuurramp zoals een tornado, vulkaanuitbarsting, sneeuwstorm, overstroming of orkaan. Deze situaties zijn soms gedeeltelijk te voorspellen, zoals een orkaan die je ziet naderen. Maar in het geval van een oorlog is het onvoorzien. In zulke situaties is het van groot belang dat de reiziger zo snel mogelijk weer naar Nederland komt. Daar ondersteunen wij dan bij.
Hoe pakken wij dit proactief op?
Wanneer een vlucht geannuleerd is door een noodsituatie, krijgen wij dit binnen in ons reserveringssysteem. Hier spelen wij dan op in. De airlines geven het omboekingsbeleid aan ons door. Wij zullen dan kijken naar de mogelijkheden om te herboeken volgens dit beleid. Vaak is het mogelijk om een vlucht gratis om te boeken, maar dit verschilt per airline. Maar soms is de vlucht niet geannuleerd of gewijzigd, terwijl zich wel een gevaarlijke situatie voordoet. Wij maken dan een lijst met de reizigers die hiermee te maken hebben en benaderen hen proactief. Per persoon kijken we naar de beste oplossing. Stel dat een reiziger toch écht naar een bepaald land toe moet, dan wijzigen we niks aan de vlucht. We hebben diegene dan wel geïnformeerd en meegedacht met een oplossing. Verkeert een reiziger in een noodsituatie en is het van groot belang dat hij of zij zo snel mogelijk terug komt? Dan zetten we alles op alles om dit te realiseren.
Voorbeelden van crisissituatie
Al eerder noemden we oorlogen en natuurrampen als noodsituaties. De aswolk in IJsland in 2010 is een goed voorbeeld van een crisissituatie. Tien jaar geleden zorgde een vulkaanuitbarsting voor een grote aswolk, die grote gevolgen had voor het vliegverkeer. Het luchtruim ging dicht en de wolk beïnvloedde ook de vluchten in Europa. Er gingen bijvoorbeeld geen vluchten meer van Zuid-Europa naar Nederland. Wij dachten zo veel mogelijk in oplossingen en kwamen met alternatieven zoals autohuur of een treinreis. In andere landen deden we ons uiterste best om de reizigers op de eerstvolgende vlucht te zetten in het geval van een geannuleerde vlucht. Het belangrijkste voor ons was het proactieve handelen op de wijzigingen in de vluchten en het geruststellen van de reizigers. Een actueel voorbeeld van een crisissituatie is de huidige pandemie, namelijk het coronavirus. Dit is een uitzonderlijke situatie. Het luchtruim is dicht in sommige landen en vluchten worden bijzonder vaak geannuleerd. Airlines geven vouchers voor vluchten die reizigers zelf annuleren. Dat gebeurt normaliter niet; dan wordt de optie gegeven om de vlucht gratis om te boeken. Het anticiperen op het coronavirus is voor ons een uitdaging, omdat de ontwikkelingen elkaar razendsnel opvolgen. Ook hierin benaderen wij reizigers proactief en doen we ons uiterste best om zo goed mogelijke service te verlenen.
Tot slot
We willen iedereen op het hart drukken dat we zo veel mogelijk mensen willen helpen en dat veiligheid bij ons voorop staat. In verband met deze bizarre tijden, hebben we onze prioriteiten aan moeten passen en gaan we minder blogs publiceren. Het proactief benaderen van reizigers is voor ons belangrijker. We willen klaar staan voor onze klanten en in kunnen spelen op de huidige situatie.
Wij danken je voor je begrip en wensen je veel gezondheid toe.