Welke veranderingen heeft corona op zakelijk reizen teweeg gebracht?
July 18, 2022
Welke veranderingen heeft corona op zakelijk reizen teweeg gebracht?
Een pandemie, zoals we die de afgelopen twee jaar hebben meegemaakt, heeft veel impact op het dagelijks leven gehad. Maar ook zeker op het bedrijfsleven. We moesten tijdens de lockdowns thuiswerken en alle fysieke bijeenkomsten werden gecanceld. Het dringende advies was om zoveel mogelijk thuis te blijven en niet te reizen. Niet binnen Nederland en zeker niet naar het buitenland. Er waren periodes waarbinnen reizen naar bepaalde bestemmingen helemaal niet mogelijk was. Allemaal maatregelen om verspreiding van het virus te stoppen en om te voorkomen dat andere varianten van buiten onze grens ook naar Nederland kwamen. Deze tijd kunnen we nu gelukkig (grotendeels) achter ons laten. En wat krijgen we er door terug?
De positieve kanten/gevolgen van corona
- Meer gespecialiseerde kennis
Op het gebied van zakelijk reizen hebben we de afgelopen twee jaar voor enorme uitdagingen gestaan. Welke kleurcode had het land van bestemming, wat waren de geldende maatregelen/inreisbeperkingen binnen het land en wat waren de consequenties van het reizen bij terugkomst in Nederland? Privé reizen (alleen als het noodzakelijk was) was al een hele uitdaging. Vooraf moest je goed helder krijgen waar je aan moest voldoen op het gebied van bijvoorbeeld vaccinaties, testen en de bijbehorende bewijzen. Vraagt een zakenreis in de meeste gevallen om specialistische kennis van een zakelijk reisbureau, dat was in coronatijd nog meer aan de orde. Hoe kun je je medewerkers op een veilige manier laten reizen? En hoe regel je het als de kleurcode wijzigt of als je medewerker corona oploopt? Ingewikkelde vraagstukken waar een zakelijk reisbureau de antwoorden op weet en een oplossing voor je regelt. Door het vergaren van al deze kennis, zijn we eigenlijk alleen maar meer expert geworden.
- Hybride werken
Het was eerst een enorme omschakeling om vanaf huis te werken. Je mist de collega’s, de sfeer en soms was het thuis improviseren om een fijn werkplekje te creëren. inmiddels zijn we er aan gewend geraakt. Op dit moment wordt er vooral hybride gewerkt. Vanaf elke locatie, thuis of vanaf kantoor je werk kunnen doen; de 'best of both worlds'. Het is fijn om weer terug op kantoor te zijn; iedereen spreken of tips uitwisselen. Maar ook gewoon voor het gezellige praatje zonder glasplaat ertussen. Vanaf huis, af en toe, ongestoord door kunnen werken, heeft ook zijn voordelen.
- Digitalisering
Corona heeft ons in een stroomversnelling gezet als het gaat om digitale processen. Allereerst moesten de meeste bedrijven er aan geloven om te vergaderen via een digitale meeting. Waar het eerst nog om leuke online quizzen ging om elkaar op een leuke manier te zien en kennis te maken met dit medium, werd het enthousiasme al snel minder. Maar de aanzet voor digitalisering was gemaakt en zette zich in vele bedrijven door. Hoe handig is het dat je tegenwoordig je drankje op het terras via een app kan bestellen en niet moet blijven zwaaien naar de ober aan de andere kant van het terras. Ook wij gebruikten onze tijd om onze digitale workflow te verbeteren en de boekingstool nog meer te optimaliseren. Zonder corona was dit nooit in deze snelheid geïnnoveerd.
- Persoonlijk contact; eigenlijk het gemis van persoonlijk contact
Er was duidelijk een opkomst te zien van digitaal contact. Ook heeft de digitalisering van bepaalde processen en/of aanvragen een grote sprong gemaakt. Waardoor je zou denken dat zakelijk reizen minder vaak werd ingezet en wordt ingezet. Toch is het onze ervaring dat bij veel bedrijven en organisaties face-to-face contact nog vaak de voorkeur heeft. Videobellen is een praktische oplossing, maar er gaat niets boven echt persoonlijk contact. Op dit moment is het niveau van zakelijk reizen dan ook zo goed als terug op het niveau van voor corona.
De grootste verandering in zakenreizen
Wat we wel merken is dat er meer behoefte is aan volledige ‘ontzorging’ op het gebied van zakenreizen. Dat geeft zekerheid en gemak. Meerdere bedrijven hebben tijdens de pandemie ervaren wat een toestand het was om medewerkers terug te halen uit het buitenland. Dit laat je liever over aan professionals. Ook kun je vooraf ook al een hoop risico’s beperken. Een zakelijk reisbureau doet dit dagelijks. Als je dit zelf moet regelen loop je er tegenaan dat je onvoldoende kennis hebt over dit specifieke onderdeel van zakelijk reizen en het kost veel tijd.