Van vliegkramp naar vliegkrimp
January 24, 2023
Het negatieve sentiment over de luchtvaart wordt geleid door een kleine groep schreeuwers en neemt soms vreemde vormen aan. Zo verbiedt de stad Utrecht openbare reclames voor vliegreizen. In Rotterdam gaan geluiden op om de luchthaven aldaar te sluiten, want we gaan met z’n allen met de trein en op termijn gebruiken we gewoon de hyperloop. Dit zijn voorbeelden van symboolpolitiek met weinig gevoel voor realiteit. Gelukkig is een meerderheid (ruim 70%) van de Nederlanders positief over de luchtvaart. Wij zijn van mening dat de luchtvaart de beste papieren heeft om te verduurzamen. Dit gaat sneller dan de aanleg van nieuwe spoorweginfrastructuur. Tegelijkertijd verwelkomen we nieuwe initiatieven om het bestaande spoornetwerk beter te benutten. Niemand in Nederland is tegen verduurzaming. En ja, er wordt volop geïnvesteerd in stillere en schonere vliegtuigen. Dan is reductie van het aantal vliegbewegingen niet de juiste weg. Immers innovaties kosten geld. Alle vliegkramp of krimp ten spijt, wij verwachten dat er in 2023 meer zakelijk gereisd gaat worden, met oog voor duurzaamheid maar ook met het vliegtuig. En de schreeuwers? Misschien wat links laten liggen.