Samen met partner Sunny Cars adviseren we je graag over waar je nu exact op moet letten als je een auto huurt en hoe je kunt voorkomen dat je (achteraf) voor onaangename verrassingen komt te staan.
“Ze zeggen dat het all-in is, maar ter plaatse moest ik mooi nog bijbetalen voor een extra verzekering!” Dit horen we vaker en dat is begrijpelijk. Want je huurauto van Sunny Cars is inderdaad all-in en van onverwacht bijkomende kosten zou nooit sprake mogen zijn.
Wat ging er mis? Je bent optimaal verzekerd en tóch biedt die medewerker je een extra verzekering aan. Hij klinkt heel overtuigend als hij vertelt dat je anders diep in de problemen raakt als er iets misgaat. En dan begin je te twijfelen.
De twee meest voorkomende verzekeringen die je ter plaatse kunnen worden aangeboden zijn de Super CDW en de No Risk verzekering. Je kunt hier met een gerust hart `nee´ tegen zeggen, want je bent echt optimaal verzekerd. Sluit je toch een extra verzekering af? Dan rijd je dubbel verzekerd rond, en daar heb je dan dus ook twee keer voor betaald. Zonde!
Alleen de inzittendenverzekering is niet inbegrepen bij je Sunny auto. Meestal is die namelijk onderdeel van je reisverzekering. Als dat niet het geval is, is dit de enige verzekering die je ter plaatse kunt afsluiten als je dat wilt. Op andere verzekeringen is je antwoord kort en duidelijk: ‘Nee, dank je’.
Nooit zomaar tekenen Natuurlijk begrijpen we dat je zo snel mogelijk met je huurauto wilt wegrijden, maar controleer altijd het huurcontract voor je tekent. Soms staan er onterecht extra verzekeringen op. Zet je een handtekening onder het huurcontract? Dan teken je ook voor eventuele extra kosten die daarop staan. De lokale verhuurder incasseert deze kosten direct van je creditcard. Achteraf is het lastig om dit ongedaan te maken omdat je met jouw handtekening een akkoord gegeven hebt.
Wees goed voorbereid Makkelijk gezegd natuurlijk, maar vaak is het huurcontract opgemaakt in een taal die je niet spreekt. Zorg er in ieder geval voor dat je vooraf weet welke kosten je ter plaatse nog kunt verwachten. Staan er vervolgens kosten op het contract die je niet kunt thuisbrengen? Vraag de medewerker dan om verduidelijking. Overigens kun je de baliemedewerker altijd vragen om een vertaalde versie van je huurcontract!