Marine & Offshore; een heel specialistische branche als het om zakenreizen gaat. In deze branche is geen dag hetzelfde en gaan de trends razendsnel. Maar wat is het precies en hoe is het om in de marine en offshore branche te werken? Twee werknemers in deze industrie geven je insights en wij vullen deze aan met achtergrondinformatie.
Wat is marine travel?
Aanleggers van windmolenparken, crewleden van een boot, taxidiensten op het water… het valt allemaal onder de marine. Marine travel is dus de term voor de reizen voor mensen in de maritieme en offshore industrie. De mensen hebben een heel ander reispatroon vanwege de dynamiek in de branche; je kunt geen reis maanden van tevoren boeken, want als er vandaag iets kapot gaat op een schip, moet er zo snel mogelijk iemand heen. Flexibiliteit en ad hoc zijn kernwoorden.
Welkom in deze dynamische en specialistische branche!
Deze branche is dus erg specialistisch vanwege het ad hoc aspect. Maar ook de bestemmingen zijn uniek, want mensen die in de maritieme branche werken gaan echt naar alle uithoeken van de wereld. Ook speelt de natuur een rol, want de weercondities zorgen vaak voor spontane wijzigingen. Wat betreft reiskosten zit er een andere tariefstelling aan vanwege de afwijkende bagage. De materialen die nodig zijn om het werk uit te voeren vereisen andere vormen van bagage en vaak ook meer en zwaardere bagage. Kortom: flexibele voorwaarden zijn van groot belang in deze branche.
Dat werken in de marine en offshore branche uitdagend is, bevestigt de management assistent van een dienstverlenend bedrijf in de olie- en gasindustrie. Ze vindt haar functie ontzettend leuk omdat er altijd wat te doen is. In haar anderhalf jaar bij dit bedrijf (wat vier jaar bestaat) heeft ze een enorme groei mee mogen maken. We interviewden ook een crew manager bij een rederij. Zijn team is verantwoordelijk voor de ‘crewing’ van zo’n 40 schepen. “Je bent met het waardevolste bezit van het bedrijf bezig. Je hebt het altijd over het geld, maar eigenlijk draait het om de mensen.”
Een dag uit het leven van mensen in de marine branche
Maar hoe ziet dat er nu uit, een dag uit het leven van iemand die in deze branche werkt? Bij zowel de rederij als het bedrijf in de olie- en gasindustrie ziet geen dag er hetzelfde uit. De managementassistente boekte eerst alle vluchten zelf. “Op een gegeven moment was dat geen doen meer, ik besteedde daar 90% van mijn tijd aan. UNIGLOBE doet dat nu voor mij. Ik leg bij hen alle vluchten en wijzigingen neer. Ik hou mij nu met heel veel andere taken rondom HR en management bezig. Doordat alles zo snel gaat in deze branche, is er altijd wel iets nieuws te doen of te leren. Dat houdt het werk spannend en leuk.”
Over het algemeen begint de dag van de crew manager met het bijlezen van de mail. Wat is er de afgelopen nacht gebeurd en welke acties moeten worden ondernomen? “Soms heeft een bemanningslid afgezegd en dan moet ik op zoek naar een nieuw bemanningslid. Dan moet ik via het uitzendbureau op zoek of zelf een vacature uitzetten. Maar andere dagen krijg ik een belletje van boord omdat er een calamiteit is, waar direct op ingesprongen moet worden. Ik heb van tevoren geen idee wat er die dag gaat gebeuren en dat maakt het werk juist zo leuk.”
De branche die maar in beweging blijft
Dat dit een dynamische en uitdagende branche is, moge nu duidelijk zijn. En die uitdagingen zorgen voor de mooiste verhalen. Zo kreeg de crewmanager van de rederij een keertje een telefoontje dat er ruzie was tussen de kok en een bemanningslid. “Toen zat ik opeens in de auto naar Duitsland. Het ging utieindelijk om een cultuurverschil. Het was gewoon een misverstand en we hadden het snel weer opgelost. Dat soort dingen maken het werk wel dynamisch en uiteindelijk kwam het allemaal goed.”
En deze branche blijft maar ontwikkelen en wordt daarmee steeds specialistischer. De managementassistente van het dienstverlenende bedrijf in de olie- en gasindustrie merkt op dat steeds meer vluchten geheel onverwachts geannuleerd worden door de luchtvaartmaatschappijen. “Het gebeurde vorige week nog. De bagage was al ingecheckt en kon niet meer van boord worden gehaald. Het hotel op de vertreklocatie was inmiddels al volgeboekt. Daar stond ons personeel dan…”
Een andere ontwikkeling die opkomt is dat steeds meer overheden van diverse landen iets doen tegen milieuvervuiling; dit mag een positieve trend genoemd worden voor het milieu.
Bij de rederij ligt de voornaamste trend op het gebied van personeel. Zo geeft de crewmanager aan dat het in het verleden moeilijker was om personeel te vinden, aangezien er meer verdiend kon worden in andere markten. Toen dit enigszins op zijn retour kwam, werd de vijver om uit te vissen voor de koopvaardij weer iets groter.
De toegevoegde waarde van UNIGLOBE Two Travel
Wat is de toegevoegde waarde van UNIGLOBE Two Travel in deze specialistische branche? “Ze kunnen perfect inspelen op de ad hoc gebeurtenissen en doet dat tegen een scherp tarief en met goede routes,” vertelt de medewerkster in de olie- en gasindustrie. “Ze kunnen snel schakelen wanneer er opeens iets gebeurt. Ook kunnen ze betere routes bieden. Ons personeel moet bijvoorbeeld vaak naar Trinidad en dan komen zij met andere routes. De vluchten die zij voor ons boeken zijn altijd met relatief weinig reistijd, hebben een goede aansluiting en worden aangeboden tegen een voordelig tarief.”
De crewmanager maakt om andere redenen gebruik van UNIGLOBE Two Travel. “De online boekingtool is voor ons een uitkomst. Makkelijk om vluchten te vergelijken en dan zijn de tarieven ook nog eens laag. We hebben ook goede banden met de mensen die er werken. De vaste contactpersonen maken de communicatie makkelijk.”
In a nutshell: de dynamiek in deze branche maakt marine travel een tak apart en wij hebben ons erin gespecialiseerd. Meer weten over Marine Travel? Bekijk deze pagina over Marine Travel? Vragen of denk je dat wij iets voor jou kunnen betekenen? Neem dan eventjes contact met ons op! En we zijn natuurlijk heel erg benieuwd wat jouw bedrijf specialistisch maakt!