Klant aan het woord - QPS
April 04, 2023
In deze blog laten we een klant van Uniglobe Two Travel aan het woord; QPS – Maritime Software Solutions
Op een zolderkamer in Soest ontstaat in 1986 het idee om een bedrijf in maritieme software op te richten. Het wordt QPS. Inmiddels bestaat QPS al 37 jaar en is het uitgegroeid van een droom op een zolderkamer tot een bloeiend bedrijf dat meerdere software-pakketten schrijft en onderhoudt voor de hydrografische wereld. Sinds 2021 zijn zij klant bij Uniglobe Two Travel.
Over QPS
QPS schrijft software die specifiek gebruikt wordt in de hydrografische wereld. Van het opnemen van Bathymetrische data met behulp van het programma Qinsy, het verwerken van de data met de Qimera-software, tot het navigeren van grote schepen in de Rotterdamse haven met behulp van de ook door QPS gemaakte Qastor-software. Heel gespecialiseerd en dus een vak apart. Bovendien schrijft en onderhoudt QPS deze programma’s ook en helpen zij klanten, zowel remote als op locatie. Daarom worden er regelmatig Support Engineers naar de klant (in het buitenland) gestuurd om op locatie eventuele problemen op te lossen, training te geven of installaties te doen. Dat zorgt ieder jaar voor aardig wat zakelijke reizen.
Rian Brak, Support Manager bij QPS, vertelt over het reisbeleid, duurzaamheid en de voordelen van Uniglobe Two Travel.
Hoe lang zijn jullie al klant bij Uniglobe Two Travel?
“Wij zijn klant geworden in 2021, middenin de corona tijd. Het reizen kwam bij ons toen langzaam weer op gang. Inmiddels boeken we weer bijna wekelijks reizen. QPS was op zoek naar een reispartner die ons kan helpen met onze, soms vreemde of complexe, verzoeken. Wij sturen onze werknemers de hele wereld over. Uniglobe is daar perfect voor.”
Wat is de toegevoegde waarde van Uniglobe?
“Met name de support, gedurende het boeken en reizen. Ook het feit dat Uniglobe net als QPS een vestiging in Canada heeft, was voor ons belangrijk. Op deze manier kunnen wij min of meer hetzelfde opereren.”
Wat zijn de 3 belangrijkste voordelen?
“We hebben bij Uniglobe alles op één plek, wat erg overzichtelijk is voor het bedrijf. Ten tweede zijn de verschillende boekingsopties voor ons heel handig. Zo is er een makkelijk portal voor eenvoudige reizen, maar ook de optie tot full service voor complexe boekingen of grote groepsreizen. En last but not least is ondersteuning en hulp tijdens de reis heel fijn. Het is voor ons belangrijk dat onze werknemers altijd ergens terecht kunnen bij problemen.”
Hoe ziet jullie reisbeleid eruit?
“Wij hebben eigenlijk geen standaard reisbeleid. De vereisten voor een reis verschillen per land en klant. Soms regelt de klant de reis voor onze support engineer, maar een andere keer organiseren wij die vanuit onze kant samen met Uniglobe. Het belangrijkst is dat de werknemer zo snel en comfortabel mogelijk van A naar B kan reizen. Met behulp van Uniglobe is dit mogelijk en ondervinden onze werknemers zo min mogelijk hinder. Daardoor komen ze uitgeruster op hun bestemming aan.”
Hoe ziet QPS de toekomst van zakelijk reizen?
“Net als bij ieder ander bedrijf, wordt er ook bij QPS beter nagedacht voor we iemand op pad sturen. We vragen ons af of het wel echt nodig is, of dat het probleem wellicht ook remote kan worden opgelost. Het blijft voor ons ook belangrijk om klanten te bezoeken. Zaken face to face bespreken is toch vaak makkelijker. Dat geldt natuurlijk helemaal voor trainingen op locatie of hardware die op locatie moet worden aangesloten. We stappen minder klakkeloos in het vliegtuig dan voorheen, maar er wordt zeker regelmatig gereisd en dat zal in de toekomst ook zo blijven.”