Interview KLM: hoe KLM zich voorbereidt op veilig reizen, nu en straks

April 08, 2021

Na een topjaar in het luchtruim in 2019 gebeurde er iets dat niemand had zien aankomen. De pandemie in 2020 gooide behoorlijk wat roet in het eten voor de reiziger en luchtvaartmaatschappijen.

Hoe bereidt KLM zich voor op het post-corona tijdperk en hoe gaan zij ervoor zorgen dat reizigers veilig op reis kunnen blijven gaan in 2021? Wij interviewden Corinne Polderman van KLM.

KLM’s voorbereiding op het post-corona tijdperk

Ontwikkelingen

In Q1 van 2021 heeft er helaas nog geen herstel plaatsgevonden. Ondanks dat het aantal bestemmingen waar KLM op vliegt inmiddels weer is gestegen, zit het aantal vluchten nog nauwelijks op de helft. Toch is er licht aan het einde van de tunnel en staat KLM niet stil!

Het jaar is minder goed gestart dan voorzien, maar KLM kijkt met een positieve blik vooruit. 2021 staat voor KLM in het teken van herstel en wederopbouw. De ambitie van dit jaar is om vluchten toe te voegen waar mogelijk, met als einddoel in 2023 weer op het oude niveau te vliegen.

KLM heeft gedurende de COVID-19-crisis de strategische keuze gemaakt om het aantal bestemmingen in het netwerk zoveel mogelijk te herstellen. Gezien de situatie gebeurt dat wel met minder vluchten en met kleinere toestellen. Hierdoor hebben de klanten van KLM een zo groot mogelijk bestemmingenaanbod en wordt het netwerk vanaf de hub Amsterdam in stand gehouden. Daarnaast wordt een behoorlijk aantal intercontinentale bestemmingen als cargo-only aangeboden in verband met geldende reisrestricties.

Vooruitblik

KLM heeft maatregelen genomen om de kosten te verlagen. Tegelijkertijd vinden er uiteraard ook nog steeds investeringen plaats in product en service. Denk hierbij aan:

  • Het bestellen van nieuwe, zuinigere en duurzamere vliegtuigen

  • Introductie van een nieuwe reisklasse; premium economy als tussenklasse

  • Verbetering van het World Business Class-product; direct aisle access

  • New distribution capability; alles beter displayen

  • Offer innovation; relevante bundels maken om reizigers nog beter van dienst te zijn

  • Flying Blue; zakelijke reizigers kunnen hun punten omzetten voor family benefits

  • Partnerships; nog meer bieden ook op het gebied van sustainability

Met name op het gebied van duurzaamheid gaan veel ontwikkelingen plaatsvinden. KLM zet hier al de nodige stappen in met het Fly Responsibly initiatief en neemt hiermee het voortouw om een duurzamere toekomst voor de luchtvaart te realiseren. Dit doet KLM onder andere door al haar producten en processen nu en in de toekomst nog duurzamer te maken. Maar echte vooruitgang wordt pas geboekt als de hele sector daarin samenwerkt. Als onderdeel van Fly Responsibly nodigt KLM passagiers uit om gebruik te maken van het CO2-compensatieprogramma CO2ZERO en vraagt de luchtvaartmaatschappij bedrijven om hun zakenreizen te verduurzamen door deel te nemen aan het KLM Corporate SAF Programma.

Ben je benieuwd naar de ontwikkelingen van KLM en wil je meer weten over het reduceren van CO2-uitstoot op zakelijke vluchten? Bekijk dan hier het webinar over het KLM Corporate SAF-programma.

Het post-corona tijdperk

Verwacht wordt dat KLM kleiner maar goedkoper, zuiniger, wendbaarder en duurzamer uit de crisis komt. De strategie is volgens KLM toekomstbestendig en van groot belang voor de Nederlandse economie en de werkgelegenheid. Deze blijft ongewijzigd. Het businessmodel heeft zich voor de crisis bewezen en is nog steeds relevant.

Ook blijft KLM in onzekere tijden maximale flexibiliteit bieden in het boekingsbeleid. Zo kunnen klanten op een later moment eenvoudig zonder wijzigingskosten hun reisdatum of bestemming wijzigen via Mijn Reis of via hun reisagent. Daarnaast kunnen klanten ervoor kiezen om hun vlucht te annuleren en een restitueerbare reisvoucher aan te vragen. Dit kan kosteloos en ongeacht de reden. Met de voucher kan de klant een nieuw ticket boeken of een teruggave aanvragen. Dit geldt voor zowel nieuwe als bestaande boekingen geticketed op of voor 31 mei met vertrek t/m 31 december 2021.

Hoe kunnen (zakelijke) reizigers nu veilig op reis?

KLM heeft alle nodige gezondheids- en veiligheidsmaatregelen getroffen, zodat (zakelijke) reizigers weer met vertrouwen op reis kunnen. Om te zorgen dat KLM passagiers en crew zich veilig voelen, heeft KLM diverse hygiëne- en veiligheidsmaatregelen getroffen volgens de WHO- en RIVM-richtlijnen. Van mondkapjes tot anderhalve meter regelementen op de grond en HEPA-filters aan boord.

Airport

Om het reizen op de hub en stations zo veilig mogelijk te maken, worden de volgende maatregelen gehanteerd:

  • Care ambassador; KLM personeel helpt passagiers op weg op de luchthaven

  • Mondmaskers; deze zijn verplicht op het vliegveld

  • Plexiglas schermen bij de incheckbalies

  • Social distancing op de luchthaven; reizigers worden hier extra op gewezen door middel van stickers op de vloer, posters en afbakeningen op bankjes

  • Servicepunten worden regelmatig ontsmet

  • Covid free corridor; reizigers moeten zich momenteel in Amerika laten testen, maar vervolgens ook in quarantaine. Dankzij de corridor wordt een corona-vrije vlucht gecreëerd van en naar Atlanta met Delta Air Lines en KLM. Reizigers testen zich in Atlanta 2 keer en bij terugkomst in Nederland nog een keer. Op die manier is quarantaine niet meer nodig vanaf het moment dat de (zakelijke) reiziger de tweede testuitslag binnen heeft en deze uitslag negatief is
    (t/m 27 maart 2021)

  • Video met boarding instructies op het vliegveld

Aan boord

Ook aan boord zijn de nodige maatregelen getroffen om de (zakelijke) reizigers van KLM zo veilig mogelijk te vervoeren. Zo wordt er extra schoongemaakt, alles ontsmet, komen er antibacteriële covers voor de kussentjes en zijn mondmaskers verplicht. Ook de catering aan boord is corona-proof gemaakt en er zijn antibacteriële gel en doekjes beschikbaar voor de reizigers.

Wil jij op de hoogte blijven van updates over het (zakelijk) reizen in 2021? Houd onze blogs in de gaten. Voor meer info over KLM kan je op de website kijken. Onze dank gaat uit naar KLM voor het geven van de update middels dit interview over veilig reizen.

#TravelWell

Categories:blogs two travel