Personeelswisselingen zijn niks nieuws onder de zon, maar door COVID-19 is dit meer toegenomen. Sommige bedrijven zijn ontzettend gegroeid en anderen juist gekrompen, wat invloed heeft op de personeelssamenstelling. Maar wat is eigenlijk de interne impact hiervan en welke gevolgen heeft dat voor zakelijk reizen?
De oorzaken van personeelswisselingen verschillen. Zo kan het komen door keuzes van de organisatie, invloeden van buitenaf of door de werknemers zelf. Een werkgever heeft niet altijd invloed op personeelswisselingen. Als een bedrijf krimpt of groeit door bijvoorbeeld COVID-19, zijn personeelswisselingen een logisch gevolg.
Wanneer mensen er zelf voor kiezen om weg te gaan, kan jij daar als organisatie soms wat aan doen. Zijn de personeelswisselingen bijvoorbeeld een gevolg van burn-outs of bore-outs? Onderzoek dan eens wat jij daar als manager of met jouw HR-afdeling aan kan doen. Is de werkdruk bijvoorbeeld te hoog of te laag, of vereist de organisatiestructuur een update? Welke invloed heeft thuiswerken op jouw medewerkers?
Wat de reden ook is, personeelswisselingen hebben altijd invloed op een bedrijf. Wanneer er veel wijzigingen zijn in de teamsamenstellingen, kost dit energie en tijd van de werknemers. Dit is niet per se slecht; nieuw personeel is soms een hele fijne afwisseling en kan weer nieuw leven in een bedrijf blazen. Toch moet je er wel rekening mee houden dat het een wijziging is die tijd, moeite en geld vergt.
Als HR-afdeling is het belangrijk om je te realiseren dat personeelswisselingen kostbaar zijn. Wanneer mensen weggaan en jij nieuw talent aan moet trekken, kost jou dit tijd (vacature uitzetten, gesprekken voeren, etc.) en geld (de salarissen moeten immers betaald worden).
Ook heeft het impact op de bedrijfscultuur en de sfeer. Mensen die fulltime werken, communiceren langer met hun collega’s dan met hun partner. Er ontstaan dan ook hechte banden. Wanneer het team continu verandert, heeft dit invloed op de mate waarin de werknemers zich thuis voelen. Nogmaals: personeelswisselingen hoeven niet per se slecht te zijn. Soms is het prettig om wat frisse wind in een bedrijf te hebben. Wees je er in elk geval bewust van dat personeelswisselingen invloed hebben op de bedrijfscultuur en -sfeer.
Als HR-afdeling is het dus van belang dat jij je bewust bent van de mogelijke oorzaken en gevolgen. Maar er is meer wat je kunt doen. Wij geven vier tips.
1. Draag zorg voor het behoud van een positieve bedrijfscultuur: zorg voor een positieve, respectvolle, energieke en fijne bedrijfscultuur waarin werknemers zich thuisvoelen - zowel de huidige werknemer als de (potentiële) nieuwe werknemers.
2. Bied een luisterend oor voor ontevreden personeel: om personeelswisselingen te voorkomen, is het belangrijk om jouw huidige personeel tevreden te houden. Is er een werknemer ontevreden? Luister goed naar de redenen en probeer het op te lossen. Zijn werknemers bijvoorbeeld nog wel tevreden over de betrokkenheid van het management nu er zo veel thuis wordt gewerkt? Is er nog wel genoeg werk of misschien juist te veel werk? Bied een luisterend oor en sta open voor de feedback.
3. Werk nieuw personeel goed in: zorg ervoor dat het nieuwe personeel zich thuis voelt. Dit is fijner voor de nieuwe werknemers, maar ook voor het huidige personeel. Zorg voor een duidelijk onboardingsproces en schaaf deze continu bij om het inwerkproces zo effectief en prettig mogelijk te maken.
4. Laat zien dat je nog steeds om je personeel geeft: nu we zo veel thuis werken, schiet het persoonlijke contact er vaak in. Laat zien dat jouw personeel je nog steeds dierbaar is, bijvoorbeeld door presentjes als lekkere flessen wijn te sturen. Doe moeite om waardering te laten blijken, want personeel tevreden stellen is de beste manier om personeelswisselingen te voorkomen.
Personeelswisselingen hebben vooral invloed op de praktische uitvoering van het reisbeleid. Check regelmatig of de voorwaarden die hierin staan opgenomen nog wel up-to-date zijn en of elke (nieuwe) reiziger geïnformeerd is. Is het reisbeleid bijvoorbeeld een poos geleden opgesteld en is het bedrijf flink gekrompen of gegroeid? Kijk of de voorwaarden nog aantrekkelijk en haalbaar zijn. Wij helpen jou hier graag bij.
Anderzijds biedt het reisbeleid opties om goed personeel aan te trekken. Een aantrekkelijk reisbeleid kan namelijk een reden zijn voor een potentiële werknemer om bij jou te komen werken. Denk aan gunstige regels omtrent business class tickets of vrije dagen na een zakelijke reis. Met een goed doordacht reisbeleid indiceer jij als HR-afdeling dat jij om je personeel geeft.
Een aanzienlijk deel van de MKB bedrijven maakt (nog) geen gebruik van een formeel opgesteld reisbeleid. Vaak zie je bij vertrek van een medewerker die centraal de boekingen uitvoert, dat deze niet in persoon vervangen wordt maar haar/zijn taken herverdeeld worden onder de collega’s. De organisatie rondom reizen wordt vaak als bijzaak gezien en processen zijn versnipperd. Men is zich hier niet altijd van bewust.
Hulp nodig bij het bijschaven van het reisbeleid? Wij zijn jouw partner voor het overzicht en vertrouwen. Wij zijn dé expert op het gebied van zakelijk reizen. Neem contact op om te bespreken hoe wij jouw reisbeleid zo kunnen opstellen dat we het aantal personeelswisselingen kunnen minimaliseren.