Hybride werken en het effect ervan op de zakelijke reiswereld
August 17, 2021
De manier waarop men werkt is drastisch veranderd door COVID-19. Voor een groot gedeelte van 2020 en 2021 werd met klem aangeraden om thuis te werken. Inmiddels heeft dit plaats gemaakt voor hybride werken, waarbij thuiswerken en op kantoor werken wordt gecombineerd. Maar welke invloed heeft dat op de zakelijke reiswereld? En hoe effectief is hybride werken?
De verschillen tussen thuiswerken en op kantoor werken
Hybride werken is een combinatie van werken op locatie (op kantoor) en vanuit huis (thuiswerken). Hoe die combinatie eruit ziet verschilt; waar sommige mensen inmiddels nog maar 1 dag per week op kantoor zijn, werken anderen bijvoorbeeld 2 dagen thuis en 3 dagen op kantoor.
De reden dat mensen voor deze (hybride) combinatie kiezen is omdat beide werkwijzen voor- en nadelen hebben. Zo heb je met thuiswerken minder reistijd en doorgaans hogere productiviteit, een betere balans tussen werk en privé en minder afleiding van collega’s. Daarentegen biedt op kantoor werken weer de mogelijkheid om direct samen te werken en is er veel meer sprake van persoonlijk contact. Zo is er voor beide manieren iets te zeggen. Met hybride werken kan je dus ‘the best of both worlds’ krijgen en de voordelen van beide manieren ervaren.
Waarom wij geen last ondervinden van hybride werken
Voor sommige bedrijven is thuiswerken praktisch onmogelijk. Voor de zakelijke reisbranche valt dat gelukkig mee. Drie redenen waarom:
1. Wij werken eigenlijk altijd al op afstand. Het verwerken van reisaanvragen en maken van boekingen gebeurde altijd al op afstand (van onze klanten).
2. Wij zijn dienstverleners. Wij verkopen geen producten, maar leveren diensten. Hiervoor maakt het niet direct uit of wij op kantoor werken of thuis, maar natuurlijk blijft het delen van kennis en het onderlinge contact belangrijk.
3. Informatievoorziening was al gedigitaliseerd. Bij zakenreizen zijn we al jaren zo ver gedigitaliseerd dat informatie voor iedereen centraal toegankelijk is en met elkaar gedeeld wordt. Voor ons is de verandering dus niet groot. Het biedt onze zakenreizigers eigenlijk alleen maar voordelen: snelle, juiste en complete informatie en advies, direct en persoonlijk contact en vooral productieve en gemotiveerde medewerkers die het klantcontact centraal blijven stellen.
Hoe kan je succesvol hybride werken?
Het belangrijkste bij hybride werken is dat je bewust de tijd neemt om met elkaar in contact te komen. Ook is een goede werkplek belangrijk, zodat werknemers hun werkzaamheden goed uit kunnen voeren. Zo zorgen wij er ook voor dat jij als klant bij ons centraal blijft staan. Op die manier zorgt hybride werken juist voor meer productiviteit en een beter resultaat.
En, hoe heb jij hybride werken ervaren? Wat heeft de voorkeur binnen jouw organisatie? Laat het ons vooral weten! Wil je graag zelf ervaren hoe wij jou als klant centraal stellen? Neem contact met ons op en dan kijken wij graag hoe wij jouw organisatie kunnen helpen!