25 jaar Uniglobe Two Travel

December 14, 2022

Het is 1997 als Vic Widdershoven besluit samen met zijn twee zoons, Ruben en Ronald, de zakelijke reisbranche in te gaan. Uniglobe Two Travel is geboren. Ronald Widdershoven blikt terug en vooruit. ‘De dynamiek van de reisbranche maakt dat het nooit saai is.’


Een kwart eeuw Uniglobe Two Travel, hoe voelt dat?
‘Nu voel ik me meteen oud haha. Het voelt zeker niet als een kwart eeuw, want eigenlijk zijn de afgelopen 25 jaar voorbijgevlogen. De reisbranche is enorm dynamisch en aan verandering onderhevig, waardoor je continue bezig bent met meebewegen met wat er op de markt gebeurt. Die verandering maakt dat het nooit saai is, de tijd vliegt en dat ik het na 25 jaar nog steeds net zo leuk vind als toen we begonnen.’


Hoe is Uniglobe Two Travel eigenlijk ontstaan?
‘Het bedrijf heb ik in 1997 samen met mijn broer en vader opgericht. Oorspronkelijk zaten we in de meubelbranche, maar dat bedrijf is toen verkocht. We zijn toen gaan kijken: ‘Wat lijkt ons leuk?’ en kwamen eigenlijk puur vanuit gevoel uit op de zakelijke reisbranche. Toen zijn we een franchise van het wereldwijd opererende Uniglobe begonnen. Vooral het directe contact met klanten sprak ons destijds aan. In de loop van de jaren zijn we met andere kantoren gefuseerd en staan nu met 4 man sterk aan het roer; Ruben, Ronald, Edwin en André. Ieder heeft zijn eigen discipline en zo vullen we elkaar goed aan.
In 1997 waren wij bij de eerste Uniglobe franchisenemers in Nederland, inmiddels zijn we met meerdere franchisenemers en opereren we vanuit 14 locaties in Nederland. Samen behoren we nu tot de top 15 reisbedrijven in Nederland.’

Wat is het grootste verschil met 25 jaar geleden?
‘De snelheid van het proces en de digitalisering. De klant is hetzelfde gebleven, maar wat de klant wíl is veranderd. Er zijn veel meer korte termijnaanvragen dan vroeger. Toen werd er soms wel drie weken van tevoren al een reis aangevraagd, nu is dat eerder 2 of 3 dagen. In die tijd moest je tickets ook echt nog zelf printen en opsturen of persoonlijk langsbrengen. Daar ging natuurlijk ook veel meer tijd overheen. Nu stuur je een e-ticket dat de klant 10 seconden later in zijn inbox heeft. We moeten tegenwoordig veel sneller handelen en dat wordt ook van je verwacht.’


Hoe onderscheidt Uniglobe Two Travel zich?
‘Onze persoonlijke service is echt onze meerwaarde. Als je bij ons boekt, weet je dat er altijd iemand is die je kan vragen wat je wil. Ook als er met jouw reiziger onderweg iets gebeurt, wil je weten waar je medewerkers zijn. Als een bedrijf alles zelf boekt, dus losse vliegtickets en losse hotelovernachtingen, kunnen ze nergens op terugvallen, want waar moet je zijn als er iets gebeurt? Ons doel is om te blijven ontzorgen. Wij zijn daarom ook altijd bereikbaar, buiten kantooruren hebben we een nooddienst.’


Hoe zijn jullie de afgelopen 2 corona-jaren doorgekomen?
‘Het is hard als je je eigen bedrijf moet afbreken door iets waar je niks aan kunt doen. De reiswereld kwam natuurlijk helemaal stil te liggen. Toch heeft corona ook goede dingen gebracht. Omdat we opeens tijd hadden om naar de toekomst van het bedrijf te kijken, hebben we dingen anders kunnen organiseren in die tijd. Ook zijn we meer gaan ontwikkelen op techniek en hebben we onze topsport-niche goed kunnen ontwikkelen en op de kaart kunnen zetten, want sport ging gewoon door, al was het dan vaak zonder publiek.

Corona was voor ons natuurlijk niet de eerste crisis waar we mee te maken kregen, al was deze wel van een enorme omvang. We hebben 9/11 gehad, die vulkaan op IJsland. Er is veel wat reizen kan verstoren, want het is nou eenmaal een sector die enorm gevoelig is voor klimaatrampen of politieke gebeurtenissen. Dat houdt het ook wel weer spannend en dynamisch.’


Hoe zie jij de toekomst?
‘Er wordt veel gesproken over duurzaamheid en dat mensen minder zouden gaan reizen, maar ik geloof daar niet zo in. Vergaderingen gaan sinds corona wel vaker digitaal, maar als jij een bedrijf hebt dan wil je je medewerkers congressen laten bijwonen of op klantbezoek sturen. Als je een internationale organisatie hebt, wil je toch je mensen bij elkaar hebben zo nu en dan en niet alles via schermen regelen. Wel zie ik dat er voor bestemmingen die goed met de trein te bereiken zijn, meer treinreizen geboekt worden in plaats van vliegtickets. Maar ook dat kunnen wij prima regelen.

Onze ambitie is natuurlijk om nog verder te groeien en altijd het verschil te blijven maken voor onze klanten. We zijn daarbij op zoek naar het ideale hybride model: dat je er zowel offline, als online altijd voor je klant bent. Ik zie de branche niet echt anders worden. Hij wordt alleen steeds sneller en digitaler en daar gaan wij in mee.’

Categories:blogs two travel