Peter Heerschop in gesprek met...

Bas Raemakers
Manager Partnerships bij Feyenoord

Peter Heerschop ging voor ons magazine Traveletc. niet één, maar twee keer in gesprek met Bas Raemakers, Manager Partnerships bij Feyenoord. Uniglobe Two Travel is de Official Travel Partner van Feyenoord en verzorgt al hun reizen.

Het eerste interview vond plaats op de dag na de gewonnen bekerwedstrijd tegen NAC, op 5 maart 2020. Feyenoord had zich daarmee net geplaatst voor de bekerfinale in de eigen Kuip.

Het Coronavirus was op dat moment nog nauwelijks opgedoken in Nederland en de voetbalcompetitie was nog in volle gang.

Het tweede gesprek vond plaats op het moment dat er besloten was dat er geen Eredivisie voetbal wordt gespeeld voor 1 september.

Dat er geen bekerfinale wordt gespeeld.

Dat de stand zoals hij was voor de lockdown leidend is voor het toewijzen van de Europese tickets.

Dat het EK-voetbal deze zomer is uitgesteld naar 2021, evenals de Olympische Spelen en vele andere sportevenementen.

Hoe de wereld veranderde voor ons allemaal.

En daarom ook voor Bas Raemakers.

Omdat het ernaar uitziet dat we een sportloze zomer tegemoet gaan.

Eerste gesprek. Begin maart 2020

Bas, jij loopt al heel wat jaar rond bij Feyenoord. En nu als Commercieel Directeur? Ik spreek dus met een echte directeur….
“Nee, mijn functie valt direct onder de Commercieel Directeur.”

Jammer, wie is jouw baas?
“Dat is nu Mark Koevermans, in een duofunctie als Algemeen en Commercieel Directeur. De openstaande Commerciële directiefunctie wordt binnenkort ingevuld.”

Dus nu ben jij de commerciële baas? Of hoe heet jouw functie?
“Ik ben Manager Partnerships.”

Maar dus geen directeur?
“Nee.”

Enige voorkennis

Bas is een zeer bevlogen man, een teamspeler. Een echte clubman. Iemand die zich in de totale breedte van de club zeer verantwoordelijk voelt.

Ik spreek Bas dus op de dag nadat Feyenoord in de halve finale beker met 7-1 heeft gewonnen van NAC.

En bovendien is het na de paar maanden dat Feyenoord opeens geen wedstrijd meer heeft verloren. Feyenoord lijkt onverslaanbaar.

Alles loopt op rolletjes.

Kortom, ik spreek een zeer opgewekte Bas.

Bas, wat doet een manager partnerships?
“De beschrijving zegt het al. Ik manage de partnerships.”

Ik was al er al bang voor.
“Niet zo teleurgesteld. Ik leg het uit.
Kijk, je hebt bij een club geld dat binnenkomt via toegangskaarten, via merchandise en vanuit het bedrijfsleven. Die laatste categorie is te splitsen in een grote groep fantastische kleine sponsors en een kleine groep van 20 even fantastische grote sponsors.
En voor die laatste groep zijn wij verantwoordelijk.”

Jij
“Nee wij. Als team.”

Want ‘You’ll never walk alone?’
“Precies, je pakt het snel op.”

Hoe werkt sponsoring? Zoeken de sponsors een club die speciaal bij hun bedrijf past?
“Dat ook.” 

Is het vanuit sponsors vooral een zakelijke keuze of juist een emotionele?
“Ik denk uiteindelijk gemiddeld 50/50. Je wil er als sponsor zakelijk iets aan hebben, maar een deel is ook gewoon fan van de club.
Het gaat goed samen. Laat ik een voorbeeld geven.”

Ik stel de vragen Bas. Kun je een voorbeeld geven? 
“Goede vraag. Dat kan ik zeker. Wij kwamen bijvoorbeeld in contact met Droomparken als mogelijke shirtsponsor. Daar hebben we toen eerst een heel onderzoek naar laten doen. Om bijvoorbeeld uit te zoeken: wat hebben voetballiefhebbers met Droomparken? Feyenoordfans? Hoe staat het merk bekend bij onze aanhang?
Maar vooral ook: wat kan Droomparken eraan hebben?”

Ik denk dat je de naam van de sponsor genoeg hebt genoemd.
“Zit ook bij mijn taak. Relatiebeheer. Wat ik wil zeggen. Uit alle onderzoek bleek: we worden er allebei beter van. En dan zie je, zakelijk fan en emotioneel fan gaan heel goed samen.”

In welke verhoudingen moet ik die inkomsten zien?
Ik heb wel eens begrepen dat de commerciële begroting altijd 40 tot 50% is van wat er binnenkomt bij een club.

Wat moet je daar allemaal voor doen?
“In een aantal landen zijn de televisierechten natuurlijk een enorme hap. Dan hoef je minder hard te lopen voor kleine sponsors.”

Lekker als je bij aanvang van het seizoen, zoals in Engeland, al begint met 150 miljoen.
“Toch?”

Maar dat hebben we niet in Nederland.
“Nee, en dan begrijp je dat wij enorm hard moeten werken.
Geeft niet, is heel mooi en dankbaar werk.”

Dan nu naar Uniglobe Two Travel. Wat doen die voor jullie?
“Uniglobe Two Travel is onze Official Travel Partner. Wij zijn zeer tevreden. We werken vaker met middelgrote organisaties binnen Feyenoord. Uniglobe Two Travel is altijd zeer betrokken en alles wordt perfect door hen geregeld. Bijvoorbeeld ook als er net is geloot voor Europese wedstrijden en we moeten 1 of 2 weken later naar Tbilisi met 80 man.”

(Foto: Bas Raemakers & Edwin Merk, eigenaar Uniglobe Two Travel) 

Wat willen spelers eigenlijk op reis?
"De club maakt op basis van jarenlange ervaring de keuzes in het reisschema, daar hoeven spelers zich niet druk over te maken. Wat in elk geval telt is: het moet top zijn zodat na afloop daar in elk geval niemand de schuld aan kan geven.”

En dan specifieker over jou. Wat was je mooiste sportmoment ooit?
“14 mei 2017. Het kampioenschap van Feyenoord.”

Het gedroomde eind van een heel seizoen als een klassiek jongensboek.
“Precies!”

Tweede gesprek, begin mei 2020

Bas, hoe is het daar?
“Vreemd. Dat begrijp jij ook wel. Wij zijn een voetbalclub, maar er wordt niet gevoetbald.
Toen wij elkaar de eerste keer spraken, begin maart, toen hebben wij het nog helemaal niet gehad over Corona. Nu gaat het alleen maar daarover.

Opeens was alles anders.

Opeens begrepen we allemaal. Dit is groter dan de sport.”

Nog steeds dezelfde invulling van je functie?
“We hebben natuurlijk ook veel overleg met alle andere clubs. Hoe gaan we dit met elkaar aanpakken. Gelukkig zijn we het inhoudelijk best goed met elkaar eens. Het komt wel eens anders in de pers, maar dan gaat het minder over de inhoud.”

Waar gaan die overleggen allemaal over?
“Over wat het voor ons allemaal betekent.
Hoe staan we ervoor. Wat gaat er komen.
Hoe gaan we om met niet gespeelde wedstrijden.
Hoe wordt het komende seizoen?”

Waar houden jullie rekening mee?
“Nou, begrotingstechnisch houden we er nu rekening mee dat we tot 31 december niet kunnen spelen voor een vol stadion. Maar zelfs een scenario van langer spelen zonder publiek kunnen we niet uitsluiten.

Tuurlijk, we willen niks liever dan een vol stadion.

Maar belangrijker is dat wij ons volledig houden aan wat er door deskundigen voor het hele land wordt besloten.”

En gezien die ‘aangepaste’ begroting. Wat gebeurt er binnen de club?
“Iedereen is daarbij betrokken. Iedereen krijgt er mee te maken. 
Er wordt gesproken over loonoffers en bezuinigingen, maar ook over nieuwe inkomstenbronnen.”

En sponsors? Zijn die nu minder makkelijk te binden?
“Soms. Maar wij zijn Feyenoord en we hebben een groot, betrokken netwerk.
We hebben natuurlijk de langer lopende contracten.

Onze hoofdsponsor is en blijft bijvoorbeeld onze hoofdsponsor.

Met een aantal gaat het logischerwijs slechter. Snappen wij ook heel goed.
Maar met een aantal sponsorbedrijven gaat het best nog wel goed. Soms zelfs beter.

En die bieden juist aan om mee te denken wat ze nog meer kunnen betekenen voor Feyenoord.”

Jullie reispartner Uniglobe Two Travel is dan juist een bedrijf waarvan ik vermoed dat ze het nu even echt moeilijk hebben. Ik bedoel, de reiswereld ligt op haar kont?
“Is zo, maar dan is het voor ons van belang om daar ook nu goed mee in gesprek te blijven. We hebben ze ooit- wellicht binnenkort- toch weer nodig. En zij weten ook wel hoe tevreden we over hen zijn.”

Jullie hebben een Europees ticket binnen, dus als er weer wordt gevoetbald, wordt er ook weer gereisd.
“Juist. En dat kan dan ook. We hebben bijvoorbeeld altijd chartervluchten via Uniglobe Two Travel, dus lijkt me overzichtelijk te regelen.”

Ik merk aan alles in dit gesprek dat je bijna niet kunt wachten tot het weer begint.
“Mijn hele ritme in het leven is afgesteld op voetbal, op de wedstrijden. Dus ja, dat klopt wel.”

Tenslotte, volgens mij wil FC Utrecht via juridische weg proberen om de bekerfinale alsnog te spelen. Hebben jullie nog nagedacht over juridische stappen?
“Nee, maar we hebben wel een geweldige Advocaat nog een jaar langer vastgelegd.”

 

Fotocredits: Gijs Versteeg Fotografie en Peter Heerschop.